View Single Post
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Det eneste jeg kan si er at jeg synes det er et paradoks om vi er hardkodet til å ville ligge med så mange som mulig, og allikevel har konstruert et samfunn der seksuell omgang med mange partnere er stigmatisert og monogami er normen.
Vis hele sitatet...
Neida, det er ikke noe paradoks. Tvert i mot er det som sagt å forvente. I et typisk sosialt monogamt scenario vil hunnen kreve at hannen investerer all sin tid og energi i henne og deres avkom og ingen andre så avkommet hun har investert mye energi i skal ha best forutsetninger, fordi det tjener henne best. Og hannen vil kreve at hunnen ikke har et forhold med andre, slik at han unngår å risikere å bruke all sin tid og energi på å fostre opp et avkom som ikke er hans. Men samtidig vil det gagne hannen å "tyvpare" seg med noen ved siden av fordi han øker sannsynligheten for å spre genene sine med minimalt ekstra innsats, og en som med hell klarer dette vil spre sine gener mer effektivt. Hunnen vil tjene på å "tyvpare" seg med en slik luring mens hun har en annen fast partner som ofrer sin tid og energi for avkommet, fordi luringens avkom vil sannsynligvis være av den nevnte typen som sprer sine – og dermed også hennes – gener mer effektivt. Man har altså et press for å forhindre den andre å være "utro", mens man samtidig har et press for å være "utro" selv. I hvor stor grad de to pressene er gjeldende avhenger av miljøet og avgjør i hvor stor grad man har seksuelt monogami i det sosialt monogame systemet. De færreste sosialt monogame paringssystemer er fullstendig seksuelt monogame mye på grunn av denne interessekonflikten.

Sitat av EoT Vis innlegg
Kan du forklare meg hvorfor fravær av kjønnsdimorfisme og moderat testikkelstørrelse peker i retning monogam atferd?
Vis hele sitatet...
Ja, det kan jeg godt forklare. Testikkelstørrelse har en direkte sammenheng med spermproduksjonen. Større testikler gir større spermproduksjon. I et promiskuøst paringssystem har man stor spermiekonkurranse, fordi hannen ikke har noen garanti for at han er den eneste som nylig har paret seg med den han parer seg med – tvert i mot er det praktisk talt sikkert at han ikke er det. Større spermproduksjon gir da et fortrinn fordi hannen da har større sannsynlighet for å befrukte hunnen(e).

I et polygynt system har hunnene meget lite til ingenting å tjene på å pare seg med noen andre enn hannen hvis harem de er en del av. Tvert i mot vil en hann som kommer utenfra etter all sannsynlighet være haremløs, noe som sannsynligvis skyldes et dårligere arveanlegg i den sammenhengen. Hannen opplever dermed null spermiekonkurranse, og trenger mye mindre spermproduksjon og dermed mye mindre testikler.

I et hovedsakelig monogamt system vil man derimot ha noe, men ikke veldig mye, konkurranse, som man forstår av det jeg beskrev over her til felix_poker, og en moderat testikkelstørrelse er mer gunstig.

Når det kommer til kjønnsdimorfisme, så er det gjerne slik at hannene må beskytte sitt ettertraktede harem, og det lønner seg å være stor og sterk. Derfor ser man ofte at hannene hos en polygyn art er mye større enn hunnene. Dette er det ikke behov for hos promiskuøse arter, og lite behov for hos monogame arter. I tillegg kan andre kjønnsdimorfistiske trekk også oppstå som et resultat av hannen er avhengig av å tiltrekke seg hunner til haremet sitt, mens hunnene ikke har samme behovet – altså man får større grad av seksuell seleksjon av spesielle trekk hos hannen.

Sitat av EoT Vis innlegg
man kan altså ikke sammenligne det med så mange andre arters polygami, da det for det første ikke trenger å være dominert av et kjønn
Vis hele sitatet...
Mulig, men jeg har aldri hørt om polygame arter hvor både polygyni og polyandri er vanlig (eller at begge deler forekommer i samme art i det hele tatt).

Sitat av EoT Vis innlegg
Jeg har forresten aldri vært borti monogame (såvidt jeg veit) gruppedyr.
Vis hele sitatet...
Noen eksempler er gibboner, præriemus, ulv, gjess og svaner.

Sitat av EoT Vis innlegg
Kultur er et sirkelargument, da det like gjerne kan snus mot din påstand. Det er bare de biologiske tendensene som holder det oppe, men hvis man ser på oversiktelig historie og kryssundersøker med moderne jeger- og sankersamfunn bør man helle mot polygam atferd.
Vis hele sitatet...
Jeg er nok ikke helt enig. Det jeg sier er at siden de biologiske tendensene peker mot monogami så er det naturlig å anta at vi fra biologiens side er i hovedsak monogame, og at tilfeller av polygami er et resultat av maktubalanse i kulturen. Dette argumentet kan vanskelig snus på hodet og fungere like godt andre veien.

Helt usannsynlig at vi har en viss tendens mot polygyni er det imidlertid ikke. Tidlige hominider hadde ganske kraftig kjønnsdimorfisme i form av store hanner, så det kan tenkes at disse var polygyne og rester av dette henger igjen enda. Enkelte mener dette, og andre mener at de ikke var polygyne. Enkelte mener også at vi har en hang mot polygami fra biologiens side i dag, men konsensus er altså at vi er monogame etter modellen nevnt tidligere.

Litt kilder og mer info:
http://en.wikipedia.org/wiki/Monogam...ing_in_animals
http://en.wikipedia.org/wiki/Sexual_...hism#Evolution
http://en.wikipedia.org/wiki/Sperm_c...y_consequences
Sist endret av Provo; 20. juni 2012 kl. 20:33.