View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg tror nok svaret ligger i spørsmålet: kultur. Vi mennesker har mulighet til å kommunisere, manipulere og overbevise andre, og å la oss overbevise av ting som går stikk i mot selv de mest grunnleggende biologiske behov og drifter – ta selvmordsbombere som et ekstremt eksempel. En forskyvning av maktbalanse vil kunne presse frem en kultur hvor det er vanlig for ett kjønn å ha flere partnere av det motsatte kjønn, siden det vil være biologisk sett gunstig for en mann å flere koner eller for en kvinne å ha flere menn. Så det at polygami forekommer i en del samfunn kan lett forklares som kultur, mens vår manglende kjønnsdimorfisme og moderate testikkelstørrelse peker i retning av at vi er en hovedsakelig monogam art fra biologiens side.
Vis hele sitatet...
Kan du forklare meg hvorfor fravær av kjønnsdimorfisme og moderat testikkelstørrelse peker i retning monogam atferd? Jeg mener at menneskets seksuelle atferd vil være relativt lik i både polygame og monogame samfunn, fordi de alltid vil være innbundet intrekate ekteskapssystem - i praksis vil det kulturelle resultatet være lignende, man vil bare ha en mer effektiv genetisk spredning og blanding (man kan altså ikke sammenligne det med så mange andre arters polygami, da det for det første ikke trenger å være dominert av et kjønn, og for det andre fortsatt vil innebære monogame trekk; man kan si at menneskelig polygamisme allerede er en slags hybrid). Jeg ser derfor ikke hvordan det skal ha rent fysiologiske ettervirkninger. Jeg har forresten aldri vært borti monogame (såvidt jeg veit) gruppedyr.

Kultur er et sirkelargument, da det like gjerne kan snus mot din påstand. Det er bare de biologiske tendensene som holder det oppe, men hvis man ser på oversiktelig historie og kryssundersøker med moderne jeger- og sankersamfunn bør man helle mot polygam atferd.