View Single Post
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Sitat av Neptunia Vis innlegg
For å si det veldig enkelt:

Hvis du tar ut penger, setter deg i bilen og kjører til en undergrunnsdealer, kjøper en uregistrert pistol, setter deg tilbake i bilen, kjører til Per og skyter ham i skallen er det overlagt drap.
Ikke tilfeldigheter, ikke handlingsaffekt, ikke selvforsvar og ingen bryr seg om hvor slem mammaen din var når du var 6.

Men når en rusmisbruker tar ut penger, setter seg på toget fra "bøgda" inn til byen, tar trikken til dealern sin, kjøper et skudd, sniker seg inn på en dass et sted og setter det- da er det liksom alle andre utvendige faktorer sin skyld?

Nei. Det er overlagt. Planlagt. Et valg.
Ja, så svart/hvitt er det, og om du mener jeg er et rævhøl for å tenke slik så gjerne for meg.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk en haug med nyanser mellom svart og hvitt. Vi opplever ikke ting likt og vi preges ikke av de samme opplevelsene likt.
Det som fører til rus og rusmisbruk er en så jævlig sterk kraft at dersom du ikke har opplevd det selv så kan du aldri vite hvordan det er.

Rusavhengige er ikke svake mennesker. De fleste av dem er faktisk ekstremt sterke mennesker. De må tåle fordommer og uvitenhet som du legger fram her. Og ikke bare fra deg men fra store deler av samfunnet. De blir sett ned på og i mange tilfeller ikke tilbudt den samme kvaliteten på hjelp som andre «streite» folk får.

De har hørt alt. Det er interessant at du føler et behov for å si det du sier, fordi det er ikke akkurat revolusjonerende tankegang du kommer med her. Det er bare oppgulp som er hørt tusenvis av ganger. Kanskje du i ditt simple sinn tror at du kommer med noe nytt, men dessverre.

Derimot og høre at andre har vært i samme situasjon og møter deg med respekt og forståelse kan faktisk være med på å motivere og skape tro på at personen kan klare å komme seg ut av det. Og bli hakka på eller snakka ned til gjør ikke annet enn å få personen til å føle mer avstand til samfunnet og det å klare å bli rusfri i det hele tatt.

Skjønner du ikke såpass, så anbefaler jeg deg å lese litt. Og hold deg unna sånne tråder her inne. Du har ingenting å komme med