View Single Post
Sitat av vidarlo Vis innlegg
No vil jo mange innvende at psykiatri på 1900-talet ikkje var vitenskap, og hadde visse mangler når det kom til metode. Eg har heller ikkje registrert at det var meint at det kunne kurerast slik du skildrer, sjølv om det vart regna som ein diagnose ja.

Psykiatrien er jo i så måte litt spesiell, ettersom mange diagnoser der er alt som er tilstrekkeleg langt utanfor onrmalen, og å samanlikne det med t.d. fysikk er ei meiningslaus oppgåve.
Vis hele sitatet...
Neinei. Men det tydeliggjør eksempelet om at hvis kravene endres, så vil jo også oppfatningen av det som har blitt bevist også endres. Der har du jo en mulighet, for at det som er bevist i dag, kan bli motbevist. Selv de mest åpenbare og hardbarka av ting, kan (i teorien) bli motbevist. Dermed, vil enkelte påstå at det da ikke nødvendigvis er "sant".

Poenget med mitt var aldri å prøve og lage en sammenligningen mellom fysisk og psykiatri.

Poenget mitt var egentlig å bare synliggjøre at selve oppfatningen av om noe er sant eller ikke varierer jo veldig fra person til person. Og i de tilfellene der man muliggens ville påstått at ingenting annet utennom vitenskap gjelder* eller er "sant" (i anførselstegn ettersom at hva som er sant er tildels subjektivt i hva man velger å tro på), så vil man også innse at man der også kan ta feil. Medmindre man velger å selektivt utelukke at det ikke kan være feil.

*fordi, religion gjelder jo uansett. Hadde det ikke gjort det ville ikke folk trodd på det. Selvfølgelig vil det ikke gjelde i den forstand at den forklarer hvorfor eksakte hendelser i naturen skjer. Men det gjelder i den forstand at folk velger jo å tro på det, og det hjelper dem tilsynelatende, hvis ikke hadde de ikke trodd på det

Jeg skjønner at jeg kan bli ha misforstått tildels for dårlig formulering og dårlig tolkning.

På grunn av dette og alt jeg har prøvd å forklare, så vil jeg påstå at samfunnet blir ikke nødvendigvis noe bedre av å fjerne religion. Fordi, hadde det blitt det, så ville det naturligvis skille seg ut og forsvinne. Men det har det jo ikke. Det har jo oppstått nye religioner i ettertid også. Så det sikter jo til at uansett hvor mye vi kan bevise, så vil det alltid være mennesker som ikke synes det er tilstrekkelig nok til å ikke tro på noe annet. Om det vil det etter lang, lang tid. Det gjenstår å se. Men det spekulerte jo folk at det ville gjøre, men det har det ikke vist seg å gjøre i noe stor grad.
Sist endret av Sopphuet; 29. januar 2019 kl. 20:03.