View Single Post
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Beklager, men det er vissvass.

Du bruker internett. Internett er avhengig av kvantefysikk, relativitetsteorien og relativt mykje annan avansert fysikk og matematikk for å fungere. Hadde t.d relativitetsteorien vore gal hadde ikkje internett fungert; klokkene hadde ikkje vorte synkronisert mot GPS, og ting som TLS hadde knekt på kort tid. Det handler ikkje om at relativitetsteorien er rett på grunn av premissa. Det handler om at relativitetsteorien er rett for alle dei måtane vi kan undersøke den på i dag. Det kan tenkast det kjem raffineringer av den, men vi kan slå fast at den ikkje er fundamentalt gal.

Moderne prosessorer hadde ikkje fungert, fordi strukturane der er så små at du må bruke kvantefysikk for å forstå oppførselen.

Kort sagt: moderne vitenskap funker. Den relativistiske haldninga di antyder at du ikkje har forstått kor godt det funker! Det du kjem med her er velkjent woo. Det litt ironiske er at du ikkje hadde fått formidla bodskapen din om det du skriv stemte.
Vis hele sitatet...
Forstår virkelig ikke hvor eksemplene deres kommer fra. Jeg har da aldri sagt at enten internett, relativitetsteorien og kvantefysikk er oppskryt?

Det jeg har sagt, derimot, er at om grunnlaget for at noe finnes hadde blitt endret på. F.eks. at hvis definisjonen og forståelsen av tid hadde forandret seg for mennesker (at noen hadde kommet med en bedre forklaring av hva tid er), så ville mange av teoriene avhengig av konseptet tid blitt endret. Det vil da igjen endre måten vi oppfatter virkeligheten på.

Har flere ganger prøvd å forklare hensikten med innleggene mine, men det viser seg å være til ingen nytte uansett. Poenget med innleggene har aldri vært for å prøve å fornekte at vi trenger ditt for å ha datt.

Hele poenget har vært å prøve og forklare hvordan en påstand som "om religion hadde forsvunnet ville verden blitt mye bedre" ikke nødvendigvis er sant. Jeg har prøvd å holde eksemplene til de mest eksistensielle og fundamentale spørsmålene mennesker funderer over. Ikke hvordan kvantefysikk og relativitetsteorien bidrar til å opprettholde internett?

Men, om vi skal ta ditt eksempel da. Hvordan kan man bruke internett? Jo, ved av et nettverk av datamaskiner er knyttet opp mot hverandre, og da kan man kommunisere digitalt. Men hva gjør et meldingen går fra en datamaskin til en annen? Jo, nettopp ved at det blir sendt signaler via. datamaskinene som gjør at meldinger dukker opp hos motparten. Og, hvor kommer da signalet fra? Jo, via elektromagnetiske bølger. Og hvor kommer de elektromagnetiske bølgene fra? Jo, de kommer fra sola vår i form av energi. Og hvor kommer energien fra sola fra? Jo, gjennom fusjon av atomer. Og hvor kommer energien for å starte fusjon av atomer? og der... begynner vitenskapen å ikke kunne forklare langt mer (kan godt hende at det også er besvart, men prøvde å bruke ditt eksempel slik at du forstår hva jeg mener).

Det er nettopp de spørsmålene jeg referer til i innleggene mine. Ikke om når jeg gjør X, så skjer Y. Det tviler ingen på. Og om noen gjør det, så ignorer de faktumet.

Eksistensielle spørsmål slik som hvordan ting kan oppstå ut av ingenting, hvorvidt jeg ser det samme som du ser, om det finnes andre uendelig av dimensjoner og parallelle univers, dannelsen av universet (mye bra info der, fortsatt ikke tilregnelig til å påpeke en endelig sannhet) etc. er spørsmål som vitenskapen ikke nødvendigvis vil eller kan ha et svar på.

Religion derimot fungerer som mange som en måte å håndtere slik spørsmål på. For å få et svar også slutte å tenke på det mer. At man blir mer tilfreds med seg selv og vet at det går bra til slutt uansett. Det handler ikke nødvendigvis om å tro på at Jesus gikk på vannet og gjenoppstod fra de døde.

Jeg vil igjen presisere at hele poenget med innleggene er å gi en liten tankevekker og litt innsikt til de som fast bestemt mener at "uten religion, så blir verden bedre", eller lignende ekstreme holdninger. Bare fordi mye krig og fordervelse har oppstått fra religion, og mye av informasjonen der overgår all form for fornuft. Så er det ikke nødvendigvis bare fullt av drit som gjør mennesker dårlig. Det er viktig å innse om man ønsker en bredere forståelse av hvordan mennesker fungerer og andres synspunkter.

Om flere folk vil overbevise meg om at jeg bare snakker sprøyt, viss vass og spyr ut skitne sannheter. Så, vær så god. Men les innleggene mine først og prøv å forstå hva jeg mener. Hensikten her er ikke å bevise for eller imot vitenskap, eller religion.