View Single Post
Sitat av BAN Vis innlegg
Dette er noe som helt klart burde vært forsket på. Selv tror jeg at det er noe av de samme mekanismene som konspirasjonsteoretikere lider av. Hjernen vår vil blåse opp vårt eget ego som en slags overlevelsesstrategi.

- Overvektige som belønner seg selv for å ha vært sunn et par dager med å hive innpå en skikkelig kaloribombe.
- Tapende pokerspiller som beskylder pokernettstedet for å være rigget.
- Konspirasjonsteoretikere som tror at kun de har avslørt den store konspirasjonen.

Alle lurer seg selv.

Hilsen X-junkie
Vis hele sitatet...
Men jeg tror ikke jeg er noe fantastisk begavet hva det å bli rusfri angår. Tvert imot så har jeg for lengst erkjent at jeg er særlig svak ovenfor avhengighet og jeg har jo virkelig forstått at jeg ikke evner det så mange har evnet før meg. Med det sagt så er det jo andre kvaliteter en kan innehan enn evnen til rusmestring. Håper vi kan la den delen der ligge nå, jeg tror ikke det er så mye verdi for noen å diskutere det videre.

Jeg vet at jeg er en av de få som faktisk klarer å rote til livet sitt pga avhengighet, og jeg vet at jeg har måttet ty til den svake løsningegn som LAR tross alt er. Det forandrer ikke det faktum at jeg har andre kvaliteter som om noe blir mer, ikke mindre, ekstraordinære sett i lys av ovennevnte svakhet

EDIT: Siden dette tydeligvis er den nye greien; Hilsen junkie.

For dem som vil lese mer om denne svært utbredte og veldokumenterte mekanismen som er veldig definerende for alle våres realitetsforståelser; Google "Kognitiv Dissonans". Det koker ned til at psyken vår takler dårlig det å ha mostridende sannheter å forholde seg til., Eksempelvis "jeg røyker mye" og "røyking er svært usunt"; enten reduseres "jeg røyker mye" til "jeg røyker ikke så mye", eller så neglisjeres konsekvensene. Veldig fascinerende, egentlgi.

Kognitiv dissonans, bedre eksempel:

Sannhet#1; "Narkiser kan ikke utrette noe".

Sannhet#2: "Tøffetom kan utrette noe".

Én av sannhetene må gå, naturligvis er sannhet#1 langt mer sementert hos folk flest. Derfror er halvparten av innleggene her angrep på min realitetsoppfattelse og mine påstander rundt resultatoppnåelse

Håper vi kan gjøre en felles innsats for å hindre disse konstante avsporingene til helt meningsløse diskusjoner der det hevdes at jeg enten er psykotisk, delerisk eller ganske enkelt en patologisk løgner. Som sagt før så kan behov for dokumentasjon på konkrete påstander jeg kommer med oppdrives. Jeg er ikke lenger helt anonym å regne og tar gjerne utfordringen om noen har konkrete "løgner" som ønskes avklart. Sånn ellers håper jeg vi kan få slutt på de generelle kommentarene av typen "du må ikke tro du er bedre enn andre" og "du driver bare med selvfornektelse". Jeg har, i stor grad takket være freak, fått alle elementer av min virkelighetsforståelse utfordret i større grad enn hva folk flest noensinne får. Og jeg tar virkelig ting til meg og jeg gjør så godt jeg kan for å forstå hvor andres synspunkter kommer fra. Men i senere tid så oppleves disse stadig mer utvannet for substans, og det som en gang var en øvelse i selvinnsikt er nå blitt ren prøvelse i tålmodighet.

Jeg er lykkelig nå. Det er digg, jævlig lenge siden.
Sist endret av Tøffetom; 28. januar 2020 kl. 15:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.