View Single Post
Sitat av supernatural Vis innlegg
Du mener at f.eks taranteller har det bedre om de lever i det fri (rundt på gulvet i leiligheten din)?
Vis hele sitatet...
Det har jeg ingen formening om, da en tarantellhjerne ikke er blant de største innen dyreriket. Hvis de i det hele tatt har noen refleksjon om dette, så ser jeg ikke på et NEI som et usannsynlig svar! Da de er tilpasset til jakt, og et liv i det fri.

Men jeg har derimot mye i mot flytting av arter på kryss av naturlige barrierer og landegrenser, noe som også er generelt forbudt! Og jeg personlig har drevet og kartlagt en god del flora, og jeg har sett noe av skaden som hagevekster kan gjøre. Der hagelupin, rynkerose, kjempespringfrø og en rekke andre har eller er i ferd med å ødelegge viktige biotoper i Norge.

-Sammen med import av hageplanter (Rhododendron), bl.a. har ført inn en soppsykdom, som kan true blåbæra i Norge.

-Ulovlig import av jordbærplanter, har ført jorbærsykdommen 'rød marg' inn i Norge.

-Utsetting av signalkreps i norske- (ulovlig å gjøre i Norge) og svenske vassdrag, truer nå bestanden av edelkreps i begge land. For det er edelkrepsen som hører naturlig hjemme her, og signalkrepsen hadde med seg krepsepest, noe signalkrepsen er delvis immun mot.

-I Belgia er det de siste 10 årene observert den meget giftige edderkoppen 'red back' fra Australia, noe som har kommet som blindpassasjerer i bagasje. Det samme har skjedd med 'black widow' fra USA til sør-Sverige.

Og det er en rekke flere eksempler, men jeg gidder ikke å ramse opp fler. Mens desto flere fremmede arter eller individer fra andre land vi fører inn i Norge, desto større er muligheten for en katastrofal sykdom, for norsk natur! Så jeg er imot frislipp av reptiler, da det er bestandig noen komplette idioter, som på død og liv skal slippe disse løs i norsk natur.

I USA der dette er nesten fritt, så er det observert i staten Florida, sunne populasjoner med nett-, tiger- (disse to hører hjemme i Asia), og klippepyton (hører hjemme i Afrika) som truer dems aligatorbestand. En har også observert konkekobra, som har fått frem avkom. Kongekobra lever av andre slanger, så vi kan bare gjette hvike konsekvenser dette kan få! Og noen av disse artene, som kan være aktuelt å føre inn, kan også kanskje klare å etablere seg her. Jeg skjønner fint jeg også, at mange av disse ikke tåler temperaturene i en norsk vinter. Men det gjør egentlig ikke hoggormen og de fleste andre dyrene heller, de gjemmer seg i hull og andre steder med plussgrader hele vinteren. Og en velfødd pyton har ikke problemer med å overleve 1/2 år uten mat i kjølig klima.
Sist endret av aluminiumfluorid; 12. februar 2014 kl. 23:53.