View Single Post
Sitat av Mith Vis innlegg
Fettet kommer ikke fra melken, men dannes av bakteriene i osten.
Vis hele sitatet...
Dette var nytt for meg, gjør bakteriene i osten da laktosen (melkesukkeret) om til fett?
For det forklarer i så fall hvor fettet kommer fra, for bakteriene må jo lage fettet av noe?
Kan du linke til en side der det står om at bakteriene produserer fett?
For det eneste jeg finner, beskriver at bakteriene i hovedsak lager smak og at man beholder fettet og proteinene som allerede er tilstede.

I essens handler ostelaging om á skille ostemassen fra mysen. Dette gjöres i all hovedsak ved á tilsette löype og bakterier eller syrer. Pá denne máten beholder man proteiner og fett mens karbohydrater og annet snuskerier forsvinner ut med "vaskevannet".
Vis hele sitatet...
Nesten alle oster blir tilsatt melkesyrebakterier. Disse omdanner laktose(melkesukker) til melkesyre og er avgjörene pá smaksutviklingen av mange oster som Cheddar, Gouda og Parmesan. Andre bakterier er propionibacter shermanni som er en melkesyre spisende bakterie. Den skiller ut andre syrer og carbon dioxyd og er kompissen som lager hullene og den spesielle syrligheten i Jarlsberg og mange andre kjente sveitsere.
Vis hele sitatet...
(dette er hentet fra en blogg, men det er den mest utfyllende forklaringen jeg har funnet så langt)

Jeg fan også denne siden som beskriver at fløten blir fjernet. Så mye tyder på at det du sier kan stemme, men jeg skulle gjerne hatt noe mer å forholde meg til, enn at en kar jeg har snakket med på freaforum sier at det er sånn. Og synes bare ost er spennende og veldig godt, er bare derfor jeg er så interessert, så all informasjon mottas med takknemlighet.

Søtost (kvitost). Den ble ystet av søt, melk som fløten var tatt av, og lagt i ei svarva treform. Om et døgn eller så ble den tatt opp, og lå og tørket og festet seg en tre ukers tid. Så lå den i sterk saltlake ca. en uke. Da brukte de den til sulmat ved siden av poteter. Eller også tok de den opp av saltlaken etter et par dager, la den i bitterostholken og lot den ligge der noen uker, etter som de ville ha den sterk til. Den ble brukt til pålegg
Vis hele sitatet...


Sitat av Mith
Myse er som du sier et avfallstoff etter osteproduksjon igjen, men også det kan brukes i forskjellige mysoster.
Vis hele sitatet...
Myse-ost eller brunost, er ut fra hva jeg kan lese meg til, ikke definert som ost, men det er absolutt en god måte å bruke myse til noe fornuftig, fremfor å bare kaste den.

Så igjen har jeg ikke klart å finne noe som strider imot det du sier, men lurer fortsatt litegrann.