View Single Post
Sitat av Mith Vis innlegg
Man lager ikke smør av melk, men av fløte. Fløte får man når man separerer melk, slik at man skiller ut fettet og får drikkbar melk som igjen kan brukes til ost. For hver kilo smør man skal produsere trenger man mellom 16-20liter helmelk.
Slik samfunnet er i dag så er alternativet da enten å produsere mindre smør fordi det krever mindre melk eller subsidiere feks. Jarlsberg.
Vis hele sitatet...
Er du helt sikker?
For slik jeg har forstått det, lages mye ost av helmelk, melk som ikke fløten blir fjernet fra, men bare blir homogenisert slik at fløten ikke skal skille seg fra melken (kort oppsummert).

Nøyaktig oppskrift på Jarlsberost, har jeg ikke, men med en fettprosent i tørrstoffet på 45%, tviler jeg på at det er skummet melk (som er tilnærmet fettfri med sine 0,1% fett) de bruker.

Etter litt googling kom jeg over denne reportasjen, som langt på vei støtter det du sier, men stiller meg likevel undrende til hvordan dette har seg, for hvor kommer alt fettet og fløten som de hevder blir til overs fra?

Sitat av NRK
Tine mottar i gjennomsnitt 40 kroner for hver kilo Jarlsberg som eksporteres til USA. I produksjonen av en kilo ost blir en halv liter fløte til overs. Denne halvliteren kan brukes til produksjon av smør
Vis hele sitatet...
For om man ser på en typisk osteoppskrift, er det eneste som blir til overs myse, som jeg ikke tror inneholder nevneverdig med fløte. Så for alt jeg vet har du helt rett, men synes som sagt at det er noe som skurre, noe som kanskje bare skyldes at det er noe jeg har misforstått, så opplys meg gjerne.
Sist endret av Veggen; 14. desember 2011 kl. 00:07.