View Single Post
Sitat av L0rdMeL
SalkiN: Mener du at verden bare er til for oss? Alle som velger å ikke tilpasse seg "Vår vestlige moderne verden", har ingenting å gjøre i verden? I såfall synes horisonten din er for liten.
Vis hele sitatet...
Nei, på ingen måte. Ser ikke helt at jeg ga det inntrykke, kanskje jeg gjorde det. I så fall beklager jeg. Var ikke det jeg mente. Er veldig klar over at verden ikke bare tilhører oss i den vestlige verden, men faktisk hele verden. Poenget mitt med å bruke "jeg" formen i den siste delen av posten min var for å poengtere det veldig mange sitter å tenker og føler. Det at jeg gir meg en faen i div. religioner tilsier på ingen måte at jeg ikke har en forståelse for de, eller at jeg ikke respekterer de.

Sitat av L0rdMeL
Har vi egentlig det beste samfunnet og den best mulige kulturen? Jeg synes ikke det, men synes heller ikke deres kultur er bedre.
Vis hele sitatet...
Vil ikke spekulere i om vi har det beste samfunnet, eller den beste kulturen, det må de som sitter igjen som siste mennesker bestemme når vi ikke lenger kan prøve ut noe nytt. Men jeg vil derimot påstå at vår kultur og levemåte er den mest siviliserte. I hvert fall om man skal sammenligne den muslimske mot den vestlige. Kanskje de i Østen ikke har fått en riktig mulighet til å bevise at deres måte å leve på er bedre enn vår, pga. at de lever i en krigsherjet verdensdel der ingenting er stabilt nok til å vokse og utvikle seg. Jeg vil også påstå at når en stat/nasjon blir styrt hånd i hånd med religion, så går det ikke. Det finnes ikke et land i vesten som er så religionsstyrt når det kommer til politikken som de landene i Østen er, med unntak av USA der kristne lobbydrivere styrer sterkt. Vil tørre å påstå at et samfunn ikke kan drives på en slik måte der religion overstyrer politiske religionsnøytrale spørsmål. Vil på ingen måte påstå at vår kultur eller vårt samfunn er den beste løsningen, men vi brenner hvert fall ikke ned ambassader når vi føler oss krenket.

Sitat av TheGEEK
Til SalkiN: Man skal vel ikke gå langt tilbake før kristendommen i følge deg da blir en "ikke levedyktig kultur", islam er ekstremt lik kristendommen, og minst like mye dritt har blitt gjort i kristendommens navn som i islams navn.
Du spør også om hvorfor du skal bry deg; svaret er at man må bry seg om man har tenkt å være en del av et hvilket som helst samfunn, selv om man ikke selv er religiøs så bør man kunne respektere og forstå at ting som betyr veldig mye for andre kanskje ikke er så smart å kødde med.
Vis hele sitatet...
Når, som du sier, det ble gjort mye dritt i navnet av kristendommen, så var nesten, om ikke hele, verden på veldig likt plan rent samfunns sett. Verden var jevnt over like mye utviklet, nord som i sør i verden. Dro man på korstog ifra England til Syria, så levde ikke folk så veldig annerledes, med tanke på teknologi og levestandard. Ser man bort fra kultur og livssyn, så var ting jevnt over likt. Dette er ikke tilfellet i dag. Verden er ufattelig skjevt fordelt. Med tanke på ALT. Derfor synes jeg det blir lit galt å sammenligne kristendommen sin utvikling mot islam sin utvikling. Prøver også å se etter der jeg har opphøyd kristendommen som en mye bedre religion enn hva islam er. Prøver på ingen måte å glorifisere kristendommen som den beste, skal jeg utnevne den beste religionen, så må den prisen gå til Budismen. Men tilbake til Islam vs. Kristendommen. Skal ikke prøve å dytte under en stol at kristendommen har en brutal historie, men den har tross alt utviklet seg i takt med samfunnet rundt seg, og tilpasset seg best mulig dagens verdensbilde. Kan du påstå at Islam i det hele tatt prøver dette ?
Islam er en religion som, istedenfor å tilpasse og utvikle seg samfunnet rundt seg, tvinger folk til å tilpasse seg den, uansett hvordan verden ser ut. Man kan ikke utvikle seg sosialt og samfunnsmessig med de fundamentale prinsippene som Islam har. Hele synet de har på hvordan ting skal være, deres syn på kvinner og likestilling, at alt som står i koranen er skrevet av gud selv, og ikke derfor kan forandres og må følges slavisk tilsier at menneskene som følger Islam ikke kan utvikle seg i takt med resten av verden når det kommer til disse punktene. Derfor mener jeg at den ikke er en utviklingsdyktig religion. Den kan sikkert eksistere til ”the end of days”, men trur ikke den vil følge resten av verden sine takter. Kanskje jeg tar brutalt feil her. Men er det jeg trur.