View Single Post
Sitat av commie
Bildene i den konteksten de er tegnet og trykket har ingen annen funksjon enn å provosere og lage kvalm. Tegningene fremstiller muslimer og deres profet som rabiate psykopater.
Vis hele sitatet...
Det første utsagnet her har du vel kanskje rett i, men etter hvert begynner jeg å lure på om ikke det var like greit at dette skjedde nå. Som flere alt har sagt, så er jo ikke dette bare pga. bildene. Dette har jo å gjøre med grunnleggende forskjeller mellom to kulturer, og er noe som har lagt latent lenge. Tegningene var bare dråpen som fikk begeret til å flyte over (eller om jeg skulle være litt politisk ukorrekt: Gnisten som tente på turbanen? )

Når det gjelder det andre utsagnet ditt, så er jeg delvis enig, og delvis uenig: Slik jeg ser det er angrepet (fra karikaturene) bare delvis rettet mot religionen, og i større grad rettet mot politikk, kultur og samfunn. Forresten ser jeg ingen "rabiate psykopater" i karrikaturene - opprøret som har fulgt i kjølevannet av publiseringen fortjener i mye større grad en slik beskrivelse etter min mening...