View Single Post
Svanemerket
caperno's Avatar
Sitat av hemmeligegreier
All utrykningskjøring medfører kraftig økt risiko for ulykker, og personskade eller død. At politiet har god opplæring endrer ikke på dette. Poenget er at lovgiverne har vurdert det slik at den markant høyere risikoen likevel oppveies av formålet med kjøringen.
Vis hele sitatet...
Hvis politiet hadde hatt utvidede muligheter og ikke vært nødt til å gi seg om de vurderer at forfølgelsen kan medføre skader på mennesker, så hadde vi sett flere ulykker, personskader og dødsfall. Det er viktig med regler - også for politiet! Det er uansett et stort steg fra dette og det å sende etter sigende farlig og avhengighetsskapende narkotika ut på gata.

Det politiet har gjort i denne saken er å sette farlige og brutale krimielle ut av spill. Det er altså ikke bare fremtidig narkotikahandel politiet har hindret, men de har også gjort samfunnet mindre farlig generelt ved å fjerne farlige individer fra gata.
Vis hele sitatet...
Hvem har sagt at de er satt ut av spill? Hvor mange har de arrestert? Hvor er de som har solgt all narkotikaen? De er vel på frifot? Tror du ikke de enkelt får tak på mer narkotika å selge? Du påstår altså at politiet ved å importere og overgi narkotika til kriminelle, narkotika som ble solgt til forbrukere, forhindrer fremtidig narkotikasalg? Unnskyld meg, men det er rimelig naivt å tro at de har utrettet noe som helst med denne aksjonen når det gjelder tilbud og etterspørsel.

Jeg vil si at det sier seg selv at de har hindret narkotikasalg ved å fjerne importører fra samfunnet, men det er egentlig irrelevant. Du og jeg og hvem som helst kan mene både det ene og det andre, men ingen sitter på fasiten. Poenget er at politiet har vurdert det til at fordelene ved å få fjernet brutale kriminelle fra gaten overstiger ulempene ved innføring av 50 kg hasj.
Vis hele sitatet...
Da vil jeg si at du ikke har peiling på hva du snakker om. Så fort en pusher og/eller smugler forsvinner fra næringskjeden, så står det flere klare til å ta over stafettpinnen. At politiet har vurdert det som forholdsmessig greit å kunne gjennomføre denne aksjonen er jo greit nok, men de er samtidig klar over at de ikke har forstyrret logistikken nevneverdig.
Sist endret av caperno; 29. mai 2016 kl. 13:18.