View Single Post
kjekk123, det ser ut som du har gjort mye riktig. Da hovedstegene som trengs for å få dette opp å gå er:
Få ip på både Vlan 101 og vlan102
Legg en statisk route out på vlan101 for å nå 172.21.0.0/16 (denne skal ha metric 1 eller høyere, da den ikke er directe connected)
Aktiver Multicast routing (IGMP Proxy)

Du skal ikke trenge å legge til flere router(selv om altibox pusher dette ut), det har ikke jeg trengt de plassene jeg har konfigurert dette opp.

Jeg ville prøvd følgende for å få dette opp og gå med Sophos routeren:
- Viktig! IGMP proxy, dette trenger du slik at multicast pakkene(tv trafikken) passerer fra vlan101 til din dekoder
- Viktig! NAT regel \ Masquerade for trafikk mot vlan101 (likt som du har mot vlan102 siden internett hos deg virker
- (Jeg hadde deaktivert alt av firewall når du tester dette, da det er typisk noe som blokker der, UDP eller noe)

Annet:
- Noen tilfeller må DNS måtte være altibox sine servere (da Q22 gjør dns lookup til sine egne 172 ip-addresser)
- Dobbeltsjekk at den statiske route din virker med å kjøre en traceroute fra innsiden av nettverket ditt til en ip i 172.21.x og 10.174.serien. Den skal gå ut fra ip-addressen din via vlan101 \ i 10.174 serien. Dette kan du sjekke ved å pinge\kjøre traceroute fra en lokal pc i samme nettverkserie.
Sist endret av atg; 28. mars 2020 kl. 09:01.