View Single Post
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Sverige er ikke NATO-land i det hele tatt, heller ikke Finnland. Dog driver de å flørter litt i lys av situasjonen som er nå.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du må lese innlegget mitt en gang til, jeg har aldri påstått at de er NATO-medlemmer. Jeg vil gjerne se en kildehenvisning på påstanden din om standardisering. Det finnes såvidt jeg vet ingen formelle krav om standardisering innad i NATO, det man har er en rekke avtaler som hvert land må ratifisere, også kjent som STANAG. Målet er selvsagt å standardisere, men alle som har øvd med andre nasjoner vet det er langt fra sannheten. Norge samarbeider forøvrig mye med Sverige og Finland, bl.a. produksjon av feltrasjoner.

Jeg har også vanskelig for å se for meg et scenario hvor Kina går til angrep på Russland, det er i deres interesse at det ikke oppstår en stor internasjonal konflikt, men at de kaster seg inn i en krig de ikke trenger å være en del, spesielt med tanke på hva det ville gjort med situasjonen i Sør-Kina havet, har jeg svært liten tro på.

Hele poenget med at Sverige og Finland på ny har begynt å se mot NATO er akkurat det du poengterer i posten din, ingen vet hva som vil skje om Russland skulle okkuperer mindre deler av Sverige eller Finland. Det er liten tvil på at en ren okkupasjon vil bli besvart fra vesten med full styrke, men er vi villige til å gjøre det bare fordi Sverige mistet et par øyer i Østersjøen? Tvilsomt. Hvis de var et NATO-land ville det ikke vært tvil, enhver grensekrenkelse skal (forhåpentligvis) føre til at vesten reagerer med full styrke fra dag en.