View Single Post
Sitat av Funbunny Vis innlegg
Jeg hadde egentlig ikke tenkt å utdype synspunktene mine ytterligere. Men det er visst nødvendig å tydeliggjøre problemet, siden skarpingene her som mener at problemet hadde vært løst bare jeg hadde klart å lese «specs» før jeg kjøpte maskinen, ikke ser problemstillingen.

«Non-Apple» maskin er ikke for meg et alternativ. Både i jobb og privat er jeg i Apple universet. I jobb ( forøvrig de som betaler for maskinen ) er oppgavene mine bla. å drifte og serve Apple maskiner og OSX mm.

Så jeg er låst til Mac for øyeblikket, og siden Apple ikke tilbyr bærbare maskiner med de tilkoblinger jeg ønsker/trenger, så vil jeg igjen få si: Jeg hater den nye MacBook Pro’n min!. Og det er fordi den gamle er så mye mere anvendelig.

Og mine synspunkter på den «lettvinte løsningen» - koble til en Hub/Docking.
Joda, det løser de tekniske problemene med å få ting til å virke. Men det er ikke praktisk.
Når jeg er ute i «felten» og skal koble meg til en HDMI port på eks en projektor. Må jeg da dra med meg en docking? I det minste en USB-C til HDMI overgang må jeg da ha.
Hvis jeg trenger å koble meg til kablet nett, eller eks en switch /mikser etc. Da trenger jeg en USB-B eller en ethernet port. Da må jeg dra med meg dockingen igjen, eller?
Og for å lese en USB-pinne må jeg også da dra med meg dockingen?
Og hvis jeg ønsker å sitte et annet sted enn fast kontorplass, og gjerne vil koble til eksternt tastatur/mus, må jeg igjen ha en overgang/docking.

Og sånn på privaten, der har jeg masse utstyr som jeg bruker og som jeg verken trenger eller ønsker å erstatte med nytt. La oss si:
Hvis jeg sitter på toget og gjerne vil høre musikk med mitt USB headset. Da må jeg ha med en overgang.
Så har jeg tatt noen bilder på fjellturen, og sitter på hytta og vil se bildene på mac’en. Da må jeg ha en docking/overgang igjen. Som jeg må dra med meg, og som er ekstra styr.
Og jeg har både Firewire 400/800 disker, samt en Weiss DAC202 firewire dac som brukes til musikkavspilling hjemme. Å få dette til å spille på en USB-C only mac er unødvendig pludrete.

Nei - det er ikke fremtiden/ med bare USB-C.
Og det er ikke første ( og heller helt sikkert ikke siste ) gang Apple forandrer standard for tilkoblingsporter. Og selv om Apple har sitt eget univers, betyr ikke det at vi - kundene/brukerene - ikke har masse utstyr fra før som vi ønsker å fortsette å bruke. Og - vi trenger å leve i symbiose med verden rundt oss.

Og hvorfor skal jeg ha 4 USB-C på maskinen min? Hvis jeg bare skal koble til én docking…

Så problemet er ikke å lese specs. Det er temmelig enkelt. Problemet er at mange av oss har behov for å løse oppgaver som går litt utenpå den en iPad kan klare, og da er de nye MacBook’ene langt dårligere enn eks. min forrige modell ( 2015 ). De nye MacBook’ene er ikke den swiss-army-knife’n de litt eldre modellene var, og det er der jeg mener Apple har «driti på draget».

Takk for oppmerksomheten.
Vis hele sitatet...
En dockingstasjon tar like mye plass som en mobiltelefon i pcveska.
Du får også knøttsmå usb-c adaptere til både hdmi og nettverk.

Det vil også være litt spesielt om kunder ikke har hdmi adaptere liggende til prosjektoren.

Sdkortet kan du løse lett med å kjøpe deg et kort med WiFi.

Men for all del, det er kjempe fælt å ha hele 4 usb porter! Det er mye bedre å ha masse porter som er låst til kun én funksjon.