View Single Post
Kan ikke helt begripe at mange her inne tror vi hadde fått mindre rusproblematikk hvis cannabis hadde blitt avkriminalisert. Alkohol er så godt spikret inn i den norske folkesjelen at jeg aldri kan tenke meg at cannabis hadde blitt et substitutt til alkohol, snarer et ekstra tilskudd.

All forsking tilsier at økt tilgjengelighet gir økt forbruk. Ved en eventuell avkriminalisering er det vel også trolig at prisene vil synke ganske drastig pga økt konkuranse. Og lavere priser har også i et historisk perspektiv vist seg å gi høyere forbruk.
Jeg kjenner ikke så utrolig mange som bruker cannabis, men de jeg kjenner er akkurat så stereotypiske cannabisbrukere at jeg begynner å lurer på om denne stereotypen, som vi kjenner så godt igjen fra media og myndighetene, faktisk stemmer bedre med virkeligheten enn jeg hadde trodd. Sløve mennesker totalt uten livsglede som har kveldsjointen som det eneste lyspunktet i hverdagen.

Nå vet jeg selvfølgelig at mange cannabis-brukere lever et helt normalt liv med andre gleder i livet enn cannabisen. Mange av disse er medlem her på freakforum. Men hvilket inntrykk har dere som er "inni i miljøet" at fordelingen mellom stereotypiske cannabis-brukere og "vanlige" mennesker er? (med vanlige mener jeg mennesker som ikke passer inn i det bildet det offentlige ønsker å gi offentligheten av cannabisbrukere). Med mine erfaringer "nekter" jeg å tro at andelen misbrukere (i den grad man kan bruke det uttrykket) er like stort blandt alkolkonsumere som hos cannabis-brukere.

Dette er satt veldig på spissen, men vil vi at neste generasjons ungdom skal være en gjeng med sløve mennesker uten ambisjoner for livet? Ikke ta meg bokstavelig, men det jeg prøver å presisere er at cannabis får langt større følger for samfunnet enn mange legalisering/avkriminaliserings-aktivister ser ut til å mene.

Har ikke kilder på dette, men er det ikke slik at Nederland, som av cannabis-brukere er blitt opphøyet som et forbilde for andre nasjoner når det kommer til narkotikapolitikk, har begynnt å stramme inn på reglene angående cannabis?