View Single Post
Sitat av ÆØÅ123 Vis innlegg
Dette er selvfølgelig ikke greit, men dette som du ramser opp har heller ingen relevans i forhold til ikke å ville være tilstede og å ha på seg caps. Det er, som du skjønner, en vesensforskjell mellom å ha en caps på hodet og dette andre som du kommer med her.
Vis hele sitatet...
Det har noe med å vise respekt! Og her i Norge, er det bl.a. vanlig folkeskikk å vise respekt ved å ta av seg lua. Noe som det ser ut som du sliter med å skjønne!



Jeg vil tro at en god og erfaren dommer ikke ville brukt mer energi på å irettesette en person som åpenbart ikke er ved sine fulle fem. Fyren tror tross alt at han er en leiemorder for en internasjon gjeng. Dommeren i Ålesund utøvet altså en slags maktdemonstrasjon overfor en person som er psykisk sjuk. Det blir som om normalt oppegående skal krangle med en vegg. Hva er vitsen, når partene ikke er på samme planet? Dette burde den profesjonelle parten ha skjønt.
Vis hele sitatet...
Kjenner du han? Eller kan det hende han prøver seg som skuespiller? Og hvis han nå skulle være en "leiemorder av en internasjonal gjeng", hvorfor voldtok han henne? Er det vanlig at leiemordere voldtar sine offer?


Javel. Du vil altså kreve respekt, også av psykisk sjuke personer. Det virker ikke særlig fruktbart. For psykisk sjuke lever gjerne i sin egen verden.
Vis hele sitatet...
Har du lest hans legejournal? Du babler nesten, som du har gjort det.




Klarer ikke å se at det du skriver gir noen særlig mening. Igjen: At en profesjonell aktør som dommeren bruker halve dagen på å irettesette og krangle over bruk av caps med en psyk, fremfor å få belyst en alvorlig kriminalsak, det er bare fjernt.
Vis hele sitatet...
Men der inne bestemmer dommeren. Og jeg er sikker på, at han har vært borti mange psykisk syke før! Og han har garantert vært borte i mange med dyssosial personlighetsforstyrrelse (tidligere kalt psykopater).


Jeg har egentlig ikke så stort behov for å kalle den tiltalte for noe som helst. Verden er full av slike hendelser, utført av mental ustabile personer, hver eneste dag og til alle tider. Hvorfor skal jeg bruke energi på å ta hva disse menneskene gjør innover meg? Jeg aksepterer at slik er det, og gjør noe annet og mer konstruktivt.
Vis hele sitatet...
For med virker dette som en "psykopat", som prøver å skylde på psykisk sykdom.

Presiserer igjen at denne konkrete saken er et eksempel og at jeg lurte generelt på hva en dommer/et rettssystem faktisk kan kreve av en hvilken som helst tiltalt i en hvilken som helst sak.
Vis hele sitatet...
En dommer kan kreve hva han vil innen rimlighetens og lovens grenser. Noe han også har gjort her.



Gir det deg mye som menneske å skrive nedsettende ord om et menneske du kjenner gjennom noen spalter i avisene og et par TV-innslag? Hvis du først skal henge deg opp i all verdens urettferdighet, så kan du vel kanskje begynne å feie for egen dør. Eller er du så ufeilbarlig at du kan dømme alt og alle?
Vis hele sitatet...
Ufeilbarlig er jeg langt ifra, men jeg pleier ikke å voldta folk, kverke dem etterpå og så evt. prøve å skylde på psykisk sykdom. Da synes jeg det er mye mer spennende å botanisere!




Jeg tror nå ikke du vet hva et ikon er. Og selvfølgelig vet denne tiltalte hva folket synes om han. Det er derfor han ikke kan utholde å være i rettssaken, og derfor han forsøker å gjemme seg bak en caps.
Vis hele sitatet...
Det få så være, men poenget er at han ikke skal gjemme seg bak noe!



Igjen, en slags dårlig hersketeknikk du benytter her. Det gir ingen mening i en diskusjon, men du får sikkert noe ut av det, men det vitner jo bare om at du ikke så rå på å formulere deg saklig.
Vis hele sitatet...
Hersketeknikk er ikke meningen. Og jeg vet, at jeg ikke er rå til å ordlegge meg!
Men jeg kjenner godt sønnen til en hei-dundranes psykopat, som truet barna og kjerringa med hagle og dynamitt, sammen med at han og en pedogjeng spilte poker om stedattra. Og listen han fikk til er laaaang. Før han ble arrestert, og fikk dom på, at han ikke har lov til å være nærmere enn 50 m unna eks kone og barn. Jeg har også vokst opp med ett til to milde eksemplarer av denne typen. Men disse to holdt seg stort sett innenfor loven.


I utgangspunktet er det vel ikke noe problem. Og det er jo folkeskikk. Men tiltalte i denne saken er antageligvis ikke på samme planet som mer oppegående mennesker, og da virker det fjernt at en dommer bruker masse tid på å ta capsen av hodet på en som tror han er med i en ultravoldelig internasjonal gjeng, framfor å komme til bunns i saken og dømme tiltalte.
Vis hele sitatet...
Det vet mest sannsynlig ikke du noe om! Ei heller jeg! Vi vandre rundt med det bilde vi har av han.

Men det jeg vet, er at psykopater er ofte eksepsjonelt flinke til å skape medfølelse og drive skuespill. Men å være mye rundt slike mennesker, så lærer en heldigvis litt "å kjenne lusa på gangen".



Tror du at du hadde du reagert når tyskerjentene ble skamklipt etter krigen?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke. Og det er ikke sikkert at du hadde gjort det i settinger der heller. Men med den settingen og forståelsen jeg har i dag, så hadde jeg gjort det! Men det er veldig lett å komme etterpå og være etterpåklok...