View Single Post
Sitat av pulzzz Vis innlegg
Jeg har ikke noe lovverk å vise til men vil tro at den tiltalte kan tvinges til å møte i rettsalen. Synes uansett at det er uproblematisk at dommeren overkjører vurderingen fra lege/psykolog.
I et tilfelle som dette er den tiltalte allerede etter min personlige mening en psykopat som vil bli dømt til mange år i fengsel, "belastningen" han må tåle av å sitte i rettsalen kan ikke sammenlignes med den belastningen han allerede har blitt utsatt for tidligere i livet for å komme inn på det sporet han var på da han ble tatt.

Jeg vil tro at familien, vennekretsen og kanskje hele Ålesund by har tatt ganske stor belastning av hans handlinger, hvis det skulle vært slik at en som er tiltalt for noe så grovt, kunne sluppet unna rettsaken uten tungtveiende grunner ville rettsystemet vært en spøk. Etter mitt syn er hele poenget til en straffesak å utøve makt og tvang på vegne av nasjonen og det norske folk.

Håper på han får en lang forvaringsdom.
Vis hele sitatet...
Denne Ålesund-saken var bare et eksempel. Kunne like gjerne vært en wannabe-hvitsnippforbryter som hadde svindlet for 500 kroner som ikke ønsket å være tilstede i sin egen rettssak. Loven skal jo være lik for alle, så spørsmålet mitt var av såkalt "prinsipell karakter".

Men på meg virker dette litt som gapestokk-mentalitet. Og det at dommeren hele tiden ser seg nødt til å avbryte en så alvorlig sak, fordi dommeren mener at det er disrespect at tiltalte sitter med caps, det synes jeg er ganske så banalt av dommeren å skulle henge seg opp i. Pårørende til drapsofferet var visst også i retten i dag, men i stedet for å sørge for å få saken belyst så henger dommeren seg opp i (gjennom hele dagen i retten) det at tiltalte har en caps på hodet. Dommeren klarte vel ikke å la dette med capsen passere fordi han tok det personlig, eller noe.