View Single Post
Sitat av ÆØÅ123 Vis innlegg
Kan man tvinges til å sitte på tiltalebenken i en rettssak?

Jeg leser i avisene at den tiltalte for drapet i Ålesund ikke ønsket å være tilstede i retten under rettssaken. Advokaten til tiltalte begjærte i dag at tiltalte skulle slippe å være tilstede i retten. Fra nrk.no: Sammen med begjæringen var en erklæring som forsvareren hadde hentet inn fra en psykolog som sa at «det kan være en stor psykisk belastning for ham å være til stede under rettssaken». Dommeren ville derimot ikke høre på dette, og påla den 24 år gamle mannen å være til stede.

På hvilket grunnlag kan en dommer overkjøre en erklæring fra psykolog som svart på hvitt uttaler at "det kan være en stor psykisk belastning" for tiltalte å møte i retten? Kan man virkelig tvinges til å møte i en rettssak på denne måten?

Denne dommeren hadde også gnåla om at tiltalte ikke skulle ha på seg caps og hette, av respekt for retten. Er det normalt med slike ultra-reaksjonære tilstander i forhold til andre menneskers klesvalg i dommerstanden?

Hvis tiltalte i en rettssak ikke har lyst til å forklare seg, og ikke har lyst til å være tilstede i retten, og det til og med foreligger uttalelse fra psykolog om at det vil være en stor psykisk belastning for tiltalte å være tilstede, så er det vel kun gapestokk-aspektet som står igjen, eller?

Og hva om tiltalte bare reiser seg opp og går, igjen og igjen. Skal retten da lenke fast tiltalte til tiltalebenken?

Dette virker helt dustete.
Vis hele sitatet...
Og

Sitat av ÆØÅ123 Vis innlegg
På hvilket grunnlag kan retten tvinge folk til å sitte på tiltalebenken? Er slik tvang hjemlet i lov, eller er dette noe dommere kan forlyste seg med etter eget forgodtbefinnende?

Greit nok at staten kan holde en person fengslet, men å tvinge personer til å sitte på tiltalebenken virker jo helt fjernt.
Vis hele sitatet...
Og

Sitat av ÆØÅ123 Vis innlegg
Dette har ingenting med sympati/følelser å gjøre. Dette har å gjøre med lov og rett, og om det finnes noe i loven som tilsier at en tiltalt kan tvinges til å sitte på en tiltalebenk.

Og det du skriver gir ingen mening, for om en tiltalt er skyldig eller uskyldig vet jo du og andre utenforstående aller minst om.
Vis hele sitatet...
For det første, så synes jeg det skinner igjennom, at det er du som er den tiltalte. Nok om det!

Det er sett som vanlig folkeskikk, at en har av seg lua i rettsaler stortinget, kirka o.l. Og det skulle egentlig være flaut, at en dommer må be noen om å ta av dette. Og jeg ser heller ikke noe poeng å ha dette på, da jeg antar at rettsalen var godt fyrt opp på forhånd...

Hvis den tiltalte synes det er psykisk belastende, og det minner om gapestokk å måtte sitte på tiltalebenken. Så burde denne personen ha tenkt over dette FØR den evt. gjerning. Saken stiller seg selvsagt annerledes hvis denne personen er uskyldig, eller var utilregnelig under gjerningen, noe jeg ikke synes, at noen ting her peker imot dette.

Ellers håper jeg på en RETTFERDIG rettegang, noe jeg også tipper det blir!