View Single Post
Sitat av Skepty Vis innlegg
Her har du funnet en artikkel som støtter ditt syn etter du allerede har bestemt deg for noe. Om du har hørt om confirmation bias skjønner du muligens hvorfor dette er problematisk. Nå får ikke jeg tilgang til de studiene de refererer til når det kommer til det spesifikke utsagnet du siterte, men en tilforlatelig forklaring er at individer som skårte høyere på introversjon oppga at de i større grad foretrakk å være alene enn andre. Sliter med å se hvordan de skal måle at de «trenger» det.
Vis hele sitatet...
Jeg har tilgang til den. Du kan sikkert få den hvis du vil ha den. Jeg har ikke finlest den, men her er i alle fall studiens konklusjon:
Concluding Facts

Some of the aforementioned attributes are also considered in Theotherapy. This is a novel behavioral approach based on ancient descriptions done in the Middle East, which was introduced in Latin America by Chamorro et al.[33] Similarly, the traditional medicine from India commented on the so-called Vata somatotype.[13,21] It possesses higher sensory processing sensitivity, introversion and creativity-like characteristics as well as some of the features described for the submissive, ectomorphic type[19,20] reported in current westernized medicine.

Such ectomorphic type described in ancient times resembles the so-called youngster body frame,[13,19,20,34] not fully developed. It is found in people having long and thin muscles / limbs and low fat storage, which is usually referred to as slim. Due to their physical frame, they are not suitable for heavy physical work or exhausting long exercises.,[13,21] and require more sleep hours compared to other body types to get “recharged”. This body type [Figure 1] displays more cautious and submissive behavior; it is more sensitive, artistic and perceptive to the environment and introverted.[18–20] If in balance, they are vibrant, enthusiastic, clear and alert mind, flexible, imaginative, sensitive, talkative, and quick to respond;[13,21] If out of balance, they tend to be worried, feared, anxious and depressed, with restless mind, light sleep, tendency to overexert, fatigued, constipated and underweight, among other characteristics.

In line with these facts, an ectomorphic trait has to be found at higher prevalence in developing rural areas, mostly those under conflict. And, some evidence for such directional selection is provided by recent studies. Approximately, 20% of the population is highly sensitive, non-aggressive or submissive, driven by heighten sensory processing sensitivity and higher creativity.[1] The remainder of the population presents very low sensory processing thresholds, and it is not as creative as the other 20% of people commented above. It might be due to the better life style that is more likely to be found in stable environments,[35] among other variables, such as the gender issue;[36] however, more work is needed on this. Therefore, investigations that explicitly show that submission, introversion, hipersensitivity[37] ectomorphism and creativity is the dominant behavioral link in developing rural areas under social conflicts, some of which are more prone to experience environmental adversities as well, are worth examining.
Vis hele sitatet...
Dette er fryktelig langt unna mitt fagfelt, så jeg skal ikke være for fordomsfull - men jeg innrømmer at jeg sjekka om Deepak Chopra stod oppført som medforfatter.


Sitat av Sanjar Vis innlegg
Den introvertes behov for hvile er som sagt tydeligvis av nyere opprinnelse enn Jung, men dette gjenkommer i mange kilder, og jeg holder den for å være reell.
Vis hele sitatet...
Javel, og hva så. Hva vil du at vi skal gjøre med det, innrette samfunnet etter dine behov på alle andres bekostning? I hvor stor grad?

Sitat av Sanjar Vis innlegg
Det er ingenting tåpelig eller endog uvitenskapelig med min påstand om at introverte har behov for ro og stillhet. Er ikke glad i begrepet høysensitiv, fordi det blir så mye misbrukt, men her er en vitenskaplig artikkel som viser at ja, det er forskjeller i populasjonen vedrørende disse faktorene: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3409988/

"To recover from such attainable sensory overload, these individuals require more quiet time daily to be alone, as well as additional longer sleep times than those without the HS trait."

Jeg sier ikke at jeg er høysensitiv. Jeg sier at jeg er introvert. Min påstand er at jeg trenger mer ro og hvile. Studiet viser at det er forskjell i befolkningen vedrørende det kriteriet. Det vil si at noen trenger mer ro og hvile enn andre.
Vis hele sitatet...
Artikkelen du siterer omhandler høysensitivitet. Sitatet ditt fra artikkelens konklusjon omhandler høysensitivitet. Artikkelen sier også at høysensitive gjerne er introverte, men den sier ikke at alle introverte er høysensitive. Du sier du er introvert, men ikke høysensitiv. Så hvordan er da artikkelen relevant for deg og ditt tilfelle på noe vis?
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Jeg kaller deg kverulant fordi det tydeligvis er viktig for deg å underkjenne folks enkle vitnesbyrd om seg selv, og at du med det begynner å plukke fra hverandre begreper som er etablert og anerkjent, også i dagligtalen. Dette hører ikke hjemme i noen produktiv og generøs diskusjon eller debatt.
Vis hele sitatet...
Du bruker et ord helt ulikt fra alle faglige og folkelige tolkninger og forventer at folk skal skjønne hva du mener? Det er litt arrogant. Poenget er uansett ikke at dine personlige vitnesbyrd underkjennes - ingen betviler at du personlig har et stort behov for stillhet. Eller, for den saks skyld, at du er introvert. Det som betviles er
a) at du har et behov for stillhet fordi du er introvert, og
b) at ditt behov for stillhet medfører at omverden har en moralsk forpliktelse til å begrense sin egenlivsutfoldelse.

Sitat av Skepty Vis innlegg
Forøvrig er det heller ikke spesielt vanskelig å forstå at du ønsker ro og fred, det er ofte jeg gjør det samme. Men det betyr ikke at dine behov har forrang framfor andres.
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Jeg er egoistisk nok til å si at mine behov har forrang fremfor andres. Innen visse grenser, selvsagt, men jeg har en forpliktelse i å ta vare på meg selv.
Vis hele sitatet...
Vis hele sitatet...
Greit nok, men etter den logikken jeg har et ansvar for å ta vare på meg. Hvis jeg digger å hoppe på trampoline, så medfører det at...?

Sitat av Sanjar Vis innlegg
Alle diagnoser på depresjon du får hos legen skjer via at pasienten rapporterer symptomene. Det er vanskelig å ha direkte empiriske bevis innen psykologi, slik du har i naturvitenskapene. Betyr dette at psykologi er meningsløst? Mange hevder at det er det ikke. På tilsvarende vis, mange rapporterer om dette behovet for hvile og ro. Jeg synes at man i stor grad bør tro noen på sitt vitnesbyrd.

Som Jung sa:

“The shoe that fits one person pinches another; there is no recipe for living that suits all cases.”

Mitt vitnesbyrd er at jeg er introvert, og at jeg derfor trenger mer ro. Dette er ikke en himmelropende påstand, men en forstandig påstand, og jeg er en rasjonell person mesteparten av tiden. Mange andre sier det samme som meg. Å ikke like det, eller ikke stole på det er selvsagt en persons fulle rett, men det tar likevel ikke bort vitnesbyrdet.
Vis hele sitatet...
Som sagt - jeg tror deg når du sier at du er introvert, og jeg tror deg når du sier at du trenger alenetid. Jeg er nemlig likedan selv. Forskjellen er at jeg ikke er arrogant nok til å klage på nabobarnas trampoline av den grunn. Det jeg reagerer på er hverken dine ønsker, behov eller følelser, men måte du fremlegger saken din på. Du fremstiller det som om det er en selvfølgelighet at omverden burde tilpasse seg deg i langt større grad enn motsatt vei. Da fordufter brått den sympatien folk måtte ha for deg.
Sist endret av Myoxocephalus; 7. mai 2019 kl. 11:02.