View Single Post
Limited edition
Moff's Avatar
Jeg har selv blitt stoppet av politiet for kjøring mot "drosje-grønt", og det juridisk korrekte svaret på spørsmålet er at hvis lyset er rødt når du krysser linjen på vei ut i krysset, da er det ulovlig. Hvis du krysser linjen på gult skal du ikke kunne bøtlegges for kjøring mot rødt lys, selv om lyset er rødt før du når motsatt side - men det er samtidig slik alle andre sier, at du ikke skal skape farlige situasjoner. Fartsøkning på vei inn i et kryss for å "rekke" lyset er en stor fy-fy, og kan resultere i bot samme hvilken farge lyset har. Du kan med andre ord felles på denne "ikke vær idiot"-paragrafen. Det samme gjelder også farten din gjennom krysset; du kan bli stoppet for å holde fartsgrensen gjennom et kryss hvis trafikkbildet er uoversiktlig. I det krysset jeg har blitt stoppet i så er det brannstasjon i umiddelbar nærhet, og da kan det dukke opp utrykningskjøretøy.

Men bare for å belyse hva som er dealen med trafikklys som skifter farge uregelmessig: Mange kryss i byer har fotoceller. Du kjenner dem igjen ved at de har en ekstra liten boks som minner om et kamera, gjerne plassert på toppen av én eller flere av lysmastene. Dette er gjerne kryss hvor det er mye trafikk fra enkelte retninger, og hensikten er da at sideveiene, som har mindre trafikk, skal få prioritet når det er bilder der - men ellers så er det hovedveien som har prioritet.

I byen jeg bor i så har jeg selv sett ett av fotocelle-kryssene ombestemme seg midt i et skifte, og gå fra grønn til gul, og tilbake til grønn direkte, da jeg nærmet meg krysset midt på natten. Det finnes også andre varianter av slike intelligente kryss som bruker vekt i stedet for fotocelle. Det var et mega-teit lyskryss i Trondheim nær Studentersamfundet som brukte vekt på en av sideveiene, og der var det et velkjent problem at svært lette biler (for ikke snakke om syklister!) ofte kunne bli stående på permanent rødt hvis de ikke stod riktig plassert i kjørefeltet. Dette har heldigvis blitt fikset. (For de lokalkjente, så var det ett kvartal øst fra der Bunnprisen var).
Sist endret av Moff; 30. april 2019 kl. 00:09.