View Single Post
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ikkje gløym at dei og har hatt ekstra kostnader, og sikkert ein del redusert omsetning på varegrupper relatert til påske...
Vis hele sitatet...
Tja det kan hende, men selv om folk ikke har vært på fjellet så har det kanskje blitt solgt påskevarer likevel?

Viare er jo kjelda for at dei har fjerna tilbod relevant. Har du oversikt over at at dei systematisk har fjerna tilbod siste par ukene?
Vis hele sitatet...
Har ikke fått gjort noe dykk i dette, fikk høre om det i går kveld. Uansett har de økt prisene på veldig mange varer sies det.


1. mars kosta ein euro 10.41 kroner. I dag koster den 11.47. Det vil sei at import har vorte dyrare. Viare viser du ikkje til kjelde for prisauke.
Vis hele sitatet...
Joda det kan være helt plausible forklaringer på prisøkningen, men det virker som økningen ikke helt tilsier at prisøkningen kun er for å dekke inn evt. valuta kostnader. Kilder har jeg ikke ennå, jeg har det bare fra folk i bransjen og de deler nok ikke interne dokumenter eller noe annet håndfast med meg

Men dette bør vel komme frem i forskjellige "handlekurver" eller andre prisundersøkelser etterhvert?

I så fall burde vel prisane systematisk vore høgare i områder langt borte frå grensa? Det er jo ingen bergensere som reiser på grensehandel, for å sei det enkelt.
Vis hele sitatet...
Vel prisene har blitt høyere også i områder langt borte fra grensa sies det.

Å jo, er mange bergensere som grensehandler. Vet at det gikk danskeferge fra Bergen, som ble mye benyttet men vet ikke om den fortsatt har rute fra Bergen? Pluss at det faktisk går handlebusser til Sverige fra Bergen. Også er det folk også fra vestland som kjører selv til EU noen ganger i året for å fylle fryseren. Så grensehandelen skjer nok ikke bare i grensefylkene. Mange som reiser langt for å spare noen kroner.
Sist endret av _abc_; 16. april 2020 kl. 11:04.