Tråd: Bygge sykkel?
View Single Post
Til hvilken bruk? Skal du ha en racer i karbon som er lettest mulig? En DH som har bremser med bitt, og best mulig demping?
Det er gjerne slik at kvalitetskomponenter som gear, dempere og bremser er det som virkelig koster. Du må ikke velge FOX for DH, men du får nok ikke billig FOX fra produsenten, samme for de andre komponentene.

En brukt sykkel er nok veien å gå. Bruk litt tid på letingen. Jo mer du kan legge i potten jo større sjanse er det at du finner en sykkel som forrige eier har oppgradert underveis. Feks DH så er det lett å finne modeller til 30-40 000 kr fra forhandler. Om du lever med er brukt DH kan du få veldig mye å velge mellom om du har 8-10 kanskje helt opp mot 15-20 000. Samme for en gateracer.

Nå kan det jo være at du bare trenger en "by-sykkel" for å sykle 5 min til og fra jobb, til venner og på cafe. Eller at du ikke har store krav til kvalitet eller at du lever greit med "god nok" og ikke trenger de beste komponentene. Jeg vet jo ikke hva du ønsker. Men jeg tolket det slik at du ønsket mest mulig kvalitet for lavest mulig pris. Og da blir nok gjerne brukt den beste løsningen.

Du kan jo kjøpe billigst mulig. Men da er det neppe kvalitetskomponenter. Så da må du evt. bruke tid på å finne de komponentene du ønsker til lavest pris. Og kanskje blir du nødt til å kjøpe til nypris eller tilnærmet nypris. Men det er jo en fin tid nå til gjøre gode kjøp. Du kan jo også forsøke med "ønsket kjøpt" på finn. Er vel gratis.
Sist endret av _abc_; 10. desember 2019 kl. 06:49.