View Single Post
Heisann folkens, jeg lurer på et par ting anngående tørking og oppbevaring av sopp.

Kan først nevnes at jeg ikke er helt kunnskapsløs. Har sikkert lest nesten 2/3 av denne tråden + en god del stoff ellers på forumet og andre plasser, men jeg er rett og slett bare nysgjerrig på folk her inne sine erfaringer og måter å gjøre ting på.


Først..tørking...

I engelske artikkler, forum og slikt så har jeg sett folk skrive om å tørke soppen til den blir "cracker dry". Jeg tolker selvfølgelig dette som at den er så tørr at den kan knaskes. Men er ikke dette litt vel drøyt/skadelig for soppen? Hvor mye pleier godt erfarne folk her inne å tørke dem? Er det et "tørrhetsnivå" som er bedre enn andre, sånn bortsett fra smak og behag?


Så..oppbevaring/lagring...

Jeg har planer om å plukke og trippe nå til høsten, og regner med at det kan ta opp til tre-fire uker (tvilsomt at det blir lengre enn det) fra jeg har plukket til soppen skal inntas. Er det noen blant de godt erfarne her som har noen gode og enkle tips til hvordan soppen kan lagres og vedlikeholdes innenfor et slikt tidsrom? Fra enkelte plasser har jeg fått inntrykk av det kan f.eks. være triks å bruke en sånn glasskrukke med gummistrikk nederst på lokket, og hengsler/låser på sidene som sørger for at den er helt tettet igjen. Er dette å anbefale?


Noen innspill?