View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er samme faen for meg hva vi kaller det, det er begrepsinnholdet jeg vil snakke om. Alle forslag til nå har vist manglende forståelse for hva begrepet dreier seg om, bortsett fra myoxo sitt. Så for min del kan vi godt kalle det giftige maskuline rolleforventninger videre i diskusjonen, selv om det er litt lengre.


Hvis du har studert mye adferdspsykologi, så vet du sikkert at ulike personlighetstrekk, hormonnivåer, nevrobiologiske faktorer og whatnot påvirker adferd på helt ulike måter i ulike situasjoner. Det er ikke så enkelt som at menn har mer testosteron, ergo er de mer voldelige. Den biologiske faktoren vil gjøre dem tilbøyelige til å gjøre en hvilken som helst adferd som blir belønnet med seier i en eller annen forstand, altså det du kaller vinnerskalle. I forsøk der samarbeid gir gevinst, vil økt testosteronnivå gi mindre aggressivitet. Det er ikke sikkert at det er typisk menn å være voldelige og aggressive, det handler kanskje mer om at det er typisk menn å konkurrere. Da spiller det jo en viss rolle hva vi som samfunn velger å belønne dem for å konkurrere i.

I en kultur der du blir belønnet med damers gunst og kompisers misunnelse for å ødelegge hørselen din på jobb, vil en risikosøkende vinnerskalle gjøre et poeng ut av å ikke gå med hørselsvern. I en kultur der det ikke blir belønnet så er det ikke noen grunn for vinnerskallen til å ofre helsen sin på akkurat det, så han må kanskje imponere på et område som er litt mer konstruktivt. Uten at noen av hans personlighetstrekk eller egenskaper trenger å undertrykkes av den grunn, det er ikke en grunnleggende mannlig drift å ødelegge hørselen.


Men hallo, ingen kaller selve adferden giftig! Skjønner du det ikke eller bare nekter du å tro meg?

Det er ikke adferden som er giftig, det er holdningen om at du utvise denne adferden i tide og utide for å være en "ekte" mann som er giftig.


Hvis du slår en fyr i selvforsvar eller skyter noen på oppdrag i militæret, så er det ingen som kaller det giftige rolleforventninger. Hvis du fra du er liten er lært opp til at ekte menn løser alle konflikter med vold, så er det en giftig maskulin rolleforventning som kommer til å skade både deg og folk rundt deg.


Virkelig? Hvem er de mest suksessrike mennene i vårt samfunn, de som henger med i moderne kultur, eller de som insisterer på å tviholde på det gamle mannsidealet?




God analogi, jeg tror de fleste er enig i at vi ikke skal lære barn opp til at mobbing er bra og forventet av dem selv om de sikkert kan tjene noe på det. Jeg vil påstå at en mobbekultur vil være en skadelig eller giftig kultur.
Vis hele sitatet...
Finnes mange ulike definisjoner av begrepet.
Din er fin for den er lett og forsvare.

Jeg kan si meg enig i et at finnes rolleforventninger til ulike kjønn og at noen av dem er skadelig.

Også enig i at vi kan andre adferd med hva vi belønner.

Jeg har aldri opplevd press om at jeg må gjøre ditt og datt for å være mann på det typiske som blir nevnt i forbindelse meg toksisk maskulinitet annet en at jeg må betale middag på date eller ting som egentlig ikke er så stort problem.

Jeg derimot opplevd rolleforventninger om at jeg som mann IKKE kunne ha diverse meninger, som for eksempel at kognetive snarveier og fordommer som regel var riktig nok eller at personer har ulik verdi etter hvilken egenskaper de innehar.

men uforståelige ting som:

Synes er at kvinner er sterke fordi dem er kvinner
At homofile er tøffe siden de tørr være homo
Synes det skal være logisk at kvinner og menn skal ha samme interesser og arbeidsoppgaver.
Null toleranse for aggresjon.

Dette er for meg dette skadelig. Jeg ble satt i en situasjon hvor jeg var forelsket i en jente, men kravet var at jeg måtte legge ifra meg rasjonalitet.

Jeg kom meg bort, men jeg skulle gjort det lenge før.