View Single Post
Høytfungerende idiot
wormhole's Avatar
274
Til dere som ikke har sett "Norge på dop" (en serie som gikk på TV3 for noen år siden), anbefaler jeg å se denne episoden. Steroider er noe jeg heller aldri har skjønt meg på, men jeg har også vært heldig med å ha naturlig lett for å bygge muskler, og kan dermed ikke gjøre meg noen formening om hvordan det føles å være liten og spinkel. Men det er åpenbart at det kan være veldig vanskelig for enkelte. Særlig gjelder dette gutter i tenårene/tidlig i 20-årene i vennegjenger der det å være "macho" (i mangel på bedre ordvalg) er et ideal, og i enkelte tilfeller kan det gå hardt utover psykisk helse. I likhet med bruk av de fleste rusmidler handler det i bunn og grunn om å føle seg bedre, og såvidt jeg forstår gir steroider en voldsom (dog midlertidig) boost av selvtillit og psykisk velvære. Dette er ikke bare et resultat av å se større ut. Det som er skummelt er hvor fort det kan eskalere fra å ta en "liten uskyldig" kur til å bli en nødvendighet, og etterhvert svært selvdestruktivt. Personlighetsforandringene som følger er kanskje det mest urovekkende, men også trist å se vennene sine pådra seg uopprettelige skader. De jeg av vennene mine jeg sikter til er også intelligente mennesker som jeg vet har "lest leksene sine", så jeg har aldri giddet å forsøke med noen moralpreken (jeg vet tross alt ikke et fnugg om temaet). Det er fullt mulig å bruke steroider på en fornuftig måte, og det dukker stadig opp sikrere medikamenter, men sjansen for at det sklir ut på et punkt vil alltid være der.