View Single Post
Det er igjen psykologi det handler om. Snarvei til bekreftelse og resultater, enten av andre eller seg selv. Det er som jeg har skrevet før, hvis man har neglisjert kropp og helse i mange år, så tar det mange år å bygge og implementere rutiner som gir resultater.

Nå er jeg ikke helt 100% enig med meg selv om kanskje preparater ikke er hensiktsmessig i alle tilfeller. Det kan være en stor psykologisk boost å få litt hjelp på veien, for det kan være mange grunner til at man neglisjerer egen helse. Det kan være miljømessige faktorer som manipulasjon. For eksempel med tanke på vektnedgang, hvis man tar et livsendrende valg, så kan fettfjerning via operasjon gi en stor boost til den endringen. Hvis man blir hekta på trening, så kan vel kanskje en liten boost i den retningen ikke være helt uhensiktsmessig, men det får bli opp til leger og utdannede psykologer å bestemme. For min del har jeg holdt meg unna så langt i livet og vil fortsette med det. Har klart å begynne å trene litt de siste årene, også hjemme, så vil fortsette å skru inn disiplin der.

Jeg vet ikke mye om disse preparatenes individuelle funksjon på kroppens metabolisme. Jeg tror mest på å holde ting naturlig, å ha en livsvilje og indre lyst til å ville bry seg om seg selv, og analysere grunnene til hva som eventuelt hindrer dette. Det er psykologiens kunst.

Så lenge man bruker det helt selv, så har det vel ingen effekt på andre enn en selv, så lenge en ikke anbefaler det til andre, som kanskje ikke har samme mentale kapasitet til å holde det 100% personlig, og ikke endrer personlighet av det. Det kan man jo aldri vite.

Som du skriver angående halvkriminelle folk, og for å imponere damer, ja det bunner jo litt i manglende selvsikkerhet. Det gjelder hos damer også. Så der har du det gående.

Det bunner i at vi ikke lærer noe om personlig utvikling, psykologi og refleksjon i skolen. Da blir alt ned til fritt marked = Fritt vilt. Vi er fritt vilt for hverandre, vi lærer ikke å tenke, vi må liksom "bli klok av skade" og lære av andres skade, noen må liksom skades først før vi lærer. Jeg synes det er visere å lære om den interne logikken av menneskets natur tidlig, sånn at vi sparer oss slike usikkerhetsmomenter som du tar opp her og heller kan lære å finne ut av hvem vi er tidligst mulig, så blant annet vi kan velge partnere ut fra personlige verdier og karaktertrekk, og ikke bare ut fra utseende. Å prøve å tvinge gjennom likbarhet med å se bra ut. For det er helt sikkert mange som ser både kjekke og veltrente ut, som både er barnemishandlere og voldtektsforbrytere, som damer er helt uvitende om (dette kan jo også gå andre veien, i andre tilfeller, bare for å ha nevnt det). Så finner de det ut 10 år etterpå når de har fått barn og står der med hele pakka, fordi de ble blendet av et kjekt ytre og ikke spurte nok kritiske spørsmål.

Et interessant tema som igjen bunner ut i psykologi.