View Single Post
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Jeg har selv kjørt skuter i mange år men jeg mener at HVIS det skal bli lovlig så skal da da være i form av løyper og at det skal være sertifikat på det. Og at skuterene skal være skilter på.
Vis hele sitatet...
Det er allerede lovlig og i form av løyper, og man må ha sertifikat for å kjøre. Scooterne må være registrert, man må ha med vognkort og forsikringen må være i orden. Sånn har det vært i årevis, men løyper finnes bare i Nord-Norge.

For noen år siden ble det også påbudt med hjelm, en avgjørelse som har møtt endel kritikk fordi det ikke finnes hjelmer som varmer like godt som en god lue. Varmeegenskaper er jo meget viktig på for eksempel Finnmarksvidda i januar. Hjelmene veier jo også litt, så barn med sine uutviklede nakkemuskler kan utvikle nakkeskader fordi snøscootere jo ofte kjøres i terreng som er veldig ulent, med mye humping og risting.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Ref allemannsretten, og dagens adgang til å lage skuterløyper i Nord-Troms og Finnmark. Er den retten utnytta? Det er eit spørsmål eg har stilt, og ikkje fått gode svar på.

Det er eit oppriktig spørsmål, og ikkje eit retorisk.
Vis hele sitatet...
Det er svært begrenset adgang til å lage nye løyper. I fjor fikk Alta kommune til slutt lov til å utvide løypenettet med 16 små kilometer, stort sett gjelder det å koble sammen løyper for å få et bedre løypenett. Prinsippet har vært at om man skal lage en meter løype et sted, må det kuttes et annet sted. På grunn av disse rigide reglene har denne prosessen tatt unødvendig lang tid, flere år. Det hadde vært mye greiere om Alta kommune fikk bestemme selv.
http://www.altaposten.no/lokalt/nyhe...icle519280.ece

Sitat av slashdot Vis innlegg
Tja, en liter eller to maks. Eller nok til å dekke eit par tusen kvadratmeter vatn.
Vis hele sitatet...
Det skal veldig mye til før en snøscooter klarer å lekke ut så mye olje. Totaksmotorer fungerer ikke slik at det er olje i selve motorblokka som på biler, det er en egen oljebeholder som man fyller på. Motoren gjør så jobben med å blande riktig forhold mellom bensin og olje. Ved en eventuell lekkasje, for eksempel en sprikk i en foring vil det bare lekke dråper, og oljen vil bli fanget opp av bunnpanna, som på snøscootere er lukket fordi det ellers hadde kommet masse snø og vann opp i motoren fra undersiden. Kan ikke se for meg et realistisk scenario der en snøscooter lekker en liter olje rett ut i naturen.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Utsleppspunktet har mykje å sei. Slår du ut en liter olje i Oslo Sentrum, blir negativ påvirkning på miljøet rimeleg liten, fordi det blir fanga opp i gråvassanlegget. Heller du ut en liter olje langt til havs blir påvirkninga liten, fordi det er få overflatelevande organismer, og oljen fordamper før den rekk å nå land. Heller du den ut i eit klekkeområde for frosk har det massive skadeverknader.
Vis hele sitatet...
Finnes det dokumentasjon på hvor skadelig det vil være å helle en liter olje ut i snøen i et område med lite vegetasjon? Som store deler av Finnmarksvidda

[quote=slashdot]Det er jo litt avgrensa kor mange som kan leve av scooterutleige, og eg har heilt ærleg ikkje den store trua på at det er eit ekstremt marked for det i Noreg. Til gjengjeld har vi jo eit visst marked som destinasjon for turister som vil sjå natur?

Det virker som om du tror at snøscooterturisme og naturturisme er to separate ting. En cruiseturist (vi har en god del vinterturisme i Alta) er ikke interessert i å spenne på seg ski og traske innover vidda for å se på naturen, de aller fleste er pensjonister som bare vil oppleve verden.

Sitat av slashdot
Er det i dette området mange turister som kjem med det føremål å køyre scooter? Er det ein næringsveg her å leige ut scooter til turister? Er det her etablert løyper? Eg veit ikkje svaret på dei spørsmåla, men dei bør vere svært gode indikatorer på påstandane dine om at det vil skape arbeidsplasser.
Vis hele sitatet...
Nå er det nok veldig langt å reise til Finnmark kun for å kjøre snøscooter, men scooterkjøring er en del av pakka som lokker tusenvis av turister hver vinter. Kan se for meg at et slikt tilbud sørpå ville vært nokså lukrativt. I Nord-Finland er de svært flinke på vinterturisme, der har de virkelig fått det til. De har også et mye mer liberalt syn på snøscooter.

Min logikk tilseier at det har to rimeleg store nytteverdier: bevare flora og fauna, og som rekreasjonsområde for dei som likar å gå i fjellet (nei, eg er ikkje av dei).
Vis hele sitatet...
Når det gjelder planteliv er det ikke ved noen forskning påvist varige skader. Universitetet i Tromsø gjennomførte i 1990 en undersøkelse på Svalbard. Konklusjonen er klar: ”Undersøkelsen kunne ikke på noen måte påvise at den eksisterende snøscootertrafikken reduserer det fysiske velværet hos reinsdyrene på Svalbard. Har dessverre ikke direkte kilder på dette for hånden, men jeg skal nok klare å lete de frem om du er interessert.

Sitat av slashdot Vis innlegg
ein kommune har relativt lite å tape på å utnytte eit avgrensa fellesgode (villmark), og det er relativt lite problematisk om ein kommune gjer det. Om mange kommuner gjer det, er almenningen brått borte.

Difor er det i ein del tilfelle betre å forvalte somme ressursar på eit plan som er lenger borte fra dei involverte, for å sikre at det faktisk er ei sakleg og heilheitleg vurdering som ligg bak, og ikkje stykkevis og delt vurdering av eigne fordelar.
Vis hele sitatet...
Er det ikke problematisk om det kun er de involverte som har den nødvendige kompetansen og erfaringen til å konstruere et fornuftig regelverk?

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Bare for å kaste inn et spørsmål her - ville en elektrisk snøscooter tilfredsstille alle parter?
Vis hele sitatet...
Det kommer an på ytelsen og vekta tror jeg. En snøscooters tørrvekt i dag er normalt litt over 200 kilo. Eldre modeller som er kjent for å være store og tunge er mildt sagt et helvete å kjøre om det ikke er fast dekke og god løype. Kjører du deg fast, blir du stående om du ikke får hjelp. Det må også litt motorkraft til for å forsere løs snø i bakker.

Sitat av slashdot
Min logikk tilseier at det har to rimeleg store nytteverdier: bevare flora og fauna, og som rekreasjonsområde for dei som likar å gå i fjellet (nei, eg er ikkje av dei).
Vis hele sitatet...
Glemte å adressere det siste punktet ditt. I Alta kommune i dag finnes det flust med skiløyper, både lysløyper og preparerte løyper i villmarka, langt unna der det er lov å kjøre snøscooter i dag. Det går altså an å velge mellom å gå tur i fjellet på ski i stillhet eller kjøre snøscooter, det er ikke enten eller.
Sist endret av KultNick; 8. mars 2013 kl. 14:30.