View Single Post
Godt med smør
482
Sitat av aybara Vis innlegg
Ros til Vasall for å ta opp et viktig tema på en god måte.

Jeg vil påstå at uansett hvordan man vrir og vender på det, så er det ikke bra for tenåringer å ruse seg i særlig grad. At man begynner med alkohol (og evt tobakk) på ungdomsskolen er ille nok. Det er virkelig en god grunn til at vi har aldersgrenser og strenge restriksjoner på disse produktene her i landet.

Jeg tviler ikke på at du har hatt gode opplevelser med rusmidler, og heller ikke på at du har reflektert mye over bruken din. En 16-årings refleksjon over sitt eget rusmiddelbruk er imidlertid ikke det jeg ville satt mest lit til. Som det er påpekt før i tråden: Du er fortsatt ung - du er jo så vidt ferdig med ungdomsskolen! Verken kroppen eller hjernen din er ferdig utviklet, og uansett hvor fint det er for deg å bruke rusmidler av ymse slag, må du huske på at dette kan få konsekvenser for deg seinere i livet, enten du tror på det eller ikke.

En siste ting som gjør meg overbevist om at du ikke har et fullt så sunt forhold til rusmidler som du kanskje skulle ønske å tro, er at du nevner paracet i samme sammenheng som alkohol og cannabis. Paracet er en smertestillende tablett, ikke er rusmiddel, og er følgelig ikke ment å ruse seg på. Så vidt jeg vet er vel effekten også relativt begrenset, bortsett fra en betydelig risiko for leverskader.
Vis hele sitatet...
Men samtidig hvordan kan du være so bombesikker på at rusbruken du har nå ikke påvirker deg senere i livet? jeg har alltid trodd det handlet om å gjøre riskene "neglisjebare" minimalisere. Du kan ikke vite 100%

Og jeg vet at paracet ikke har noen ruseffekt, og bleh, kan vell knapt kallest smertestillende? vil heller si febernedsettende?, det jeg simpeltent mente med den setningen var at jeg tok pauser i fra så og si alt som er kjemisk fremstilt, noen mener kanskje paracet kan bli brukt som rusmiddel (selvom jeg mener det er umulig) derav nevnte jeg selv de minste rusmidlene som i bestefall kan skape en placebo rus.


Ser dessverre ikke hvordan rusbruken min er så katastrofal for meg, vist jeg tar meg en jonas kanskje 1 gang i måneden. Og ellers består hverdagen min av rusfrie ting? rimelig sikker på at jeg fortsatt da må være bedre ute enn de av norsk ungdom som drikker seg drita hver helg? rent fysisk og psykisk har jeg altid likt å trodd att de kjemiske nivåene og balansene vi har i kroppen, selv i den sårbare fasen som tenåring vil stabilisere seg, selvom den er unormal i ett par timer. Det er greit, da snakker vi om hjernen, vist noen kan bevise at det ikke stemmer, så må jeg vel sjerpe meg, noen permanent skade er jeg ikke ute etter.

Så var det den andre tingen, det sosiale og miljøet kan hemme deg. Du kan bli en liten Thug som paffer og hører på cypress hill for livet, du kan bli satt i en litt repetiv fase i livet som er sentrert rundt rusbruk. Det har jeg jo aldri hatt sjangs på, siden jeg har stort sett rusfrie venner og side-aktiviteter.

Det du sier stemmer helt sikkert, men paracet tingen var min feil.

Ingen tvil, det kan få konsekvenser for meg senere, får neppe tross alt de 125 kr jeg brukte på gall den ene helga. Men ellers, hvor alvorlige er disse konsekvensene du prater om? hva slags scenario er jeg på vei å skli inn i?

skal også nevnest at min rusbruk og vaner er bygd opp av retningslinjer jeg har fått av en nær nær venn (nesten bror) som ikke begynte før han var på folkehøgskole, ikke av mine EGNE erfaringer ålene.

Så, kanskje jeg har fått skubbet litt "sunt vett" inn i rusbruken. Som jeg aldri hadde klart selv.
Sist endret av Apeloff; 13. mars 2009 kl. 15:35.