View Single Post
Vasall's Avatar
Trådstarter
149
Sitat av Graapho Vis innlegg
Jeg tror de fleste her på forumet er enige om at rus, generelt sett, er skikkelig digg. Til og med de som har ødelagt livet sitt pga. rusmidler liker jo å ruse seg - det er jo tross alt en grunn til at man fortsetter. Misforstå meg rett - jeg mener ikke at de som har det aller verst liker tilstanden sin, men at de har det best når de er rusa
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke med resten her inne. Men i mange av mine aller beste opplevelser(og min aller beste opplevelse, om, man kan ha én) har jeg vært totalt uten rusmidler.
Joda mange psykoaktive stoffer kan gi en velvære, og jeg kan ta meg en koselig liten ganjajoint i ny og ne for nytelsens skyld som den neste nordmannen tar seg en kopp avslappende urtete, men min motivasjon for å anvende psykoaktiva er først og fremst basert på annet enn å ha det skikkelig digg, som du kaller det.

Tror du virkelig folk som er så i grøftekanten ødelagt, psykisk økonomisk og fysisk, av årrekker med avhengighet til amfetamin, heroin eller kokain driver med rusmidler fordi det er digg?
Tror du ikke heller de ruser seg for å komme bort fra det vanlige livet sitt, som er så jævelig at de simpelthen MÅ rømme fra det for å klare seg og som er så fastkjørt både i vanen og i bankkontoen og i omdømme, at det føles UMULIG å ordne opp i?

For å være helt ærlig med deg, Graapho, er denne delen av innlegget ditt et godt eksempel på slike holdninger til rusmidler og mangel på innsikt og livserfaringer som jeg snakker om i trådstarten.

Jeg mener ikke å se ned på noen eller virke belærende eller noe sånt, men må bare være ærlig om det jeg tenker når jeg leser innlegget ditt. (Og om det fortsatt føles belærende så forsøk å lær noe av det da)

Apeloff sitt innlegg litt høyere opp på siden er nok et ennå mer tydelig eksempel på mangel på innsikt og erfaringer, da han uttrykker hvordan man tilsynelatende får plusspoeng i omdømmet blant venner om man har prøvd mye forskjellige rusmidler men han er jo to år yngre enn deg også da.

Apeloff: Sorry ass, dude. Men må bare si det. Takk for ros i innlegget ditt, men du uttrykker en typisk umodenhet mange sekstenåringer har pga. få livserfaringer. Når man er seksten år er man ikke i en posisjon der man kan bedømme om bruk av rusmidler var bra for deg eller ikke. Det er nettopp det som var poenget mitt i første innlegg.
Man trenger mer tid får å se hvilke langtidsvirkninger en vane av å ruse seg på noe har.

Jeg legger ikke særlig vekt psykiske eller fysiske virkninger her, selv om disse områdene også er relevante i mange stoffers tilfelle. Jeg snakker først om fremst om hvordan livet ditt blir formet av hva du opplever og hva du lærer av det du opplever, og ikke minst hva du gikk glipp av å oppleve og hva du ikke lærte som en følge av det.

Stol på meg når jeg sier at du kommer til å ha det mye bedre i livet om du tar en pause fra rusmidler til du er eldre. Det handler om å lære å ha det bra i den situasjonen man er i uansett hvilken situasjon det er.

Uansett, takk for gode svar og kommentarer alle sammen. Jeg følte at dette emnet var noe jeg hadde tenkt lenge sammen med mange andre her.
I just said what everyone is thinking