View Single Post
Crimea River
Alec's Avatar
401
Det er faktisk noe man kan gjøre.
Hvis det er utlyst ny stilling som er lik, så kan vedkommende kreve å få denne stillingen fremfor andre hvis han i følge arbeidsmiljøloven skulle fått en fast ansettelse dersom han fikk fortsette i stillingen.

Fører ikke det frem, så kan bedriften (altså kommunen) anmeldes for brudd på arbeidsmiljøloven.
https://www.arbeidstilsynet.no/arbei...ig-ansettelse/


Stort sett så får man god hjelp av fagforbund, men ikke alltid. Min tidligere arbeidsgiver skulle plutselig ha politiattest av alle ansatte på generelt grunnlag. Selgere, teknikere, absolutt alle, uavhengig av stilling, tilganger eller hva det var. De hadde tidligere blitt nektet av politiet og få slike attester, men så ble det åpnet opp for at selskaper skulle kunne ta den vurderingen selv (men med de samme kriteriene som tidligere).
De hadde verken lov til å be om dette etter ansettelse, eller be om det på generelt grunnlag, og jeg ble truet med å miste jobben hvis jeg ikke leverte det ifra meg.
Her ville ikke Handel og Kontor hjelpe. Hvis arbeidsgiver hadde bestemt at de skulle ha det, så kunne ikke HK gjøre noe med det, og det måtte jeg bare finne meg i.
Så da sa jeg opp hele medlemsskapet. Ikke hadde jeg penger eller energi til å dra det hele til rettsvesnet heller, så det endte jo med at jeg leverte en blank politiattest med en klar beskjed om hva jeg syntes om hele greia.
Nevner det bare fordi at selv om en fagforening sier en ting, så er ikke det nødvendigvis riktig. De er mennesker de også.

Så det er den ene siden av saken.


Eller TS, det kan være ting du ikke vet om relatert til arbeidsforholdet til personen du snakker om.
Det kan godt hende han går godt med dere, men at det er andre problemer du ikke kjenner til.
Han må ikke nødvendigvis ha gjort noe galt heller. Hvis han bare ikke passer inn med de andre ansatte og derfor skaper et dårligere arbeidsmiljø, så er jo det en grunn til å kanskje finne noen andre.

Jeg bare nevner det så du ikke blindt ser saken kun fra én side.
Sist endret av Alec; 4. november 2021 kl. 19:40.