View Single Post
Hvilken:Gods of Jade and Shadow av Silvia Moreno-Garcia

Hva: Vi følger en jente ved navn Casiopea som ved et øyeblikks nysgjerrighet vekker dødsguden Hun-Kame til live etter mange år nedlåst i en kiste. Det dannes et bånd mellom de to i og Casiopea må hjelpe dødsguden i å hevne seg på sin bror, et oppdrag som kan lede til både død og oppfyllelse av hennes innerste ønsker.

Dette er en ganske "vanlig" coming-of-age-fortelling. Ung jente møter hindring og vokser opp til en mer komplett ung dame iløpet av historien. Men, det hele er fortalt ganske på en, for meg, ganske ukjent måte. Her er det gammel kultur fra Sør-Amerika som står i spissen for fortellingen og det er et friskt pust. Også tidsalderen, sånn rundt 1920, er noe jeg ikke har vært borti altfor ofte tidligere.

Hvorfor: Har det siste året vært opptatt av eldre religioner og tankesett. Jeg har jobbet meg ganske langt tilbake i romersk og gresk kultur, så var ute etter en ny sjanger. Så da havnet jeg på Maya denne gangen. I tillegg var jeg ikke veldig gira på faglitteratur, så var ute etter noe som kunne gi meg smaken på og en lett oversikt over greiene uten å studere liksom. Så etter litt søking sto denne boka ut som en grei intro.

Hvordan: I like it. Boken begynner litt lett og naivt kanskje. Språket irriterte meg og måten fortellingen ble gjort på var ikke helt min smak, men jeg føler det ble veldig mye bedre jo lenger ut i boken jeg kom. Jeg kan nesten se hvordan forfatteren blir mer kjent med sin egen stil utover.
Så selv om starten er litt kronglete så blir dette veldig fine saker etterhvert.
Boken gir kanskje ikke all verden innsikt i Maya-mytologi som jeg hadde håpet på, men det er fortsatt fint lesestoff. En veldig magisk og søt fortelling.