View Single Post
bobbo's Avatar
Trådstarter
Dersom jeg har forstått det riktig: Paintball-mijøet, i alle fall de aller fleste, regner ikke sporten sin som noe krigslek i det hele tatt, og ser egentlig ingen store sammenhenger. Det som er problemet er at mange utenforsående ser en kobling, da disse ikke har full innsikt i hvordan paintball fungerer. Det har blitt en misforståelse her, forde Up har ment at det seriøse miljøet mener det ikke er krig, mens resten har påstått at utenforstående kan se på det som krigslek. Problemet er at alle tror den andre prøver å belære den dem hva paintball er, mens folk egentlig bare vil ha frem at miljøet og det gemene hop har et forskjellig syn på saken. Skyt meg om jeg tar feil, men det er slik jeg har forstått det.

Når det er sagt, så håper jeg vi legger selve diskusjonen om hva paintball er, død. Det er mange ting som er mye mer "krigslek" enn det paintball er, bl.a. airsoft, actionspill, actionfilmer osv. Skal de forby "Band of Brothers" kanskje. Jeg mener at de drar ulogiske konklusjoner, og "forbyr skjeer for å stoppe fedme". Med tanke på hvor få av dødsfallene som er relatert til skytevåpen, til og med av drapene, så synes jeg at de bør fokusere rimelig hardt på andre måter før de går etter folk som tenner på malingsflekker og hoppeslått. Forslag om å låse inn jaktvåpen i depot er i alle fall relevant til drapene, men dette har ikke sammenheng i det hele tatt. Jeg får litt assosiasjoner til Bowling for Columbine. Jeg skal ikke komme her å påstå at det var en fantastisk dokumentar, men han stiller et interessant spørsmål: Var det bowlingen som fikk dem til å drepe?

Dersom de klarer å legge frem solid statistikk som viser at paintballspillere er mer voldelige enn resten, og at det er på grunn av paintballen, så skal jeg heller la dem styre på.

PS. Ingenting vondt om paintball-spillere eller sporten i seg selv.

Edit: PS2: Er selv airsofter, og har ingenting imot å innrømme at vi "leker krig". Poenget er at vi ikke fremmer vold i det hele tatt (på samme måte som i paintball) og at det ikke er noen krigs-trening. Jeg liker å kalle det "real life counter-strike" eller lignende for å vise at det ikke er så forferdelig ondt, selv om vi løper rundt i camo-klær med våpen-replika.
Sist endret av bobbo; 14. mai 2009 kl. 03:38.