View Single Post
Utilitetsmonster
The Great Catsby's Avatar
Trådstarter
VivaOpium: Ser ut som du har en del krøll med kameraet ditt, håper ikke du mister lysten på filmfoto pga det. Kanskje du heller skulle prøvd et annet kamera og se om du blir mer fortrolig med det? Minn meg på over nyttår å sjekke kassen min for å se om jeg har et til deg som vi snakket om på IRC.
Fokus ser ut til å være ganske av, og at lysmåler skulle overeksponere i snø virker rart, siden det motsatte pleier å være problemet.
Snø reflekterer jo mye lys og pleier å lure lysmåler til å undereksponere. Selv pleier jeg å kjøre +1/+2 EV kompensasjon ved snø, avhenging av lysstyrke.
Er det noen spesiell grunn til at du bruker C-41 ("fargefilmkjemikalier") sorthvittfilm, eller er det bare den marginale kostnadsbesparelsen? Såvidt jeg vet vil de alltid gi dårligere resultat enn «ekte» sorthvitt så lenge du ikke bruker den billigste filmen du finner.


Eget bidrag til tråden:
Har begynt å få mer roen på å skyte FP-100C (Polaroid) på storformatkameraet mitt, og har fått skutt og bleket litt negativer i det siste. Artig å holde på med.
Har også fått utstyr for å fremkalle 4x5 negativer selv, poster resultater senere.

SPOILER ALERT! Vis spoiler

SPOILER ALERT! Vis spoiler

SPOILER ALERT! Vis spoiler