View Single Post
Dette er den tredje filmen jeg har skutt i filler, av typen Kodak Professional BW400CN, altså svart/hvitt med ISO 400.

Den første rullen finnes det eksempler fra tidligere i denne tråden, «men hvor er de fra den andre rullen din?», tenker du kanskje. De var så dårlige at jeg mistet nesten helt lysten til å ta bilder (med film) mer. Dog er jeg usikker på om det er jeg som er elendig, eller om det er noe galt med kameraet, eller en god blanding. Hovedproblemet er at fokuset bommer på mange av bildene, selv om jeg vet hvordan man skal fokusere riktig etc.

Samtidig syns jeg kameraet trenger altfor mye lys, til tross for at et av objektivene mine har blenderåpning på f/1.8. Derfor håpet jeg det skulle bli litt greiere med en ISO 400-film, men merket ærlig talt ikke mye forskjell. Må være sollys for å ha håp om lav nok lukkertid til å kunne ta noe håndholdt.

Bildene fra starten på rullen er ca. ett år gamle, mens jeg skjøt resten nå nylig for å prøve å teste ut litt.


Testing av fokusen, tatt med stativ for å utelukke vibrasjon, lyst opp av en kraftig hodelykt. Ser jo ganske skarpt ut, faktisk.


Nevnte hodelykt, ikke helt skarpt.


Lekemus til katten min, tatt mens kameraet lå på gulvet, lyst opp av lykten. Jeg mener jo å huske at jeg ville ha «fjeset» dens i fokus … men fin dybde!


Random bilde tatt med 35–135 mm-objektivet, overraskende skarpt mtp. lysforholdene, dog et kjedelig motiv.


Overeksponert bilde fra snødekt skog, justerte litt kontraster i Photoshop. Tok flere bilder fra den turen, men snø + (litt) sollys taklet ikke lysmåleren, for samtlige ble for lyse.


Frostdekt gress i sollys, syns det ble veldig fin dybde i dette, om enn noe kjedelig motiv.

Har begynt på en ny rull nå hvor jeg gjør mitt aller beste for å forsikre meg om at ting er i fokus og at det er nok lys, så får vi se hvordan den ser ut etter hvert.
Sist endret av Viva la Opium; 1. desember 2015 kl. 15:21.