View Single Post
Det er ikke store forskjellen på en 500cm og en 501cm. Hva jeg vet er det kun opphenget til speilet som er annerledes. Dette fører til at man ikke ser hele bildet på mattskiva med en 500cm, når man bruker objektivt over 100mm. Alt under 100 mm går helt fint.

Ellers er det ikke noe som gjør noe med tanke på bildekvaliteten. Når man demonterer en hasselblad 50x blir man overrasket hvor simpelt dette egentlig er. Man sitter igjen med en ramme uten noe avansert mekanikk. Lukker/blender sitter i objektivet.

Siden er jo 501 nyere, noe man ser på prisen. Mulig 501 har noe TTL blits sync, men det er jeg ikke sikker på.
503 er vel stort sett mulig å få fabriksny med blits-sync

Noe som kan virke avskrekkende er coatingen på objektivene kan se ripete ut på innerste linsen. Men hva jeg kan se/lese meg til har det ikke noe å si på bildet.


Den eneste modellen jeg har hørt krangle er EL/m (elframtrekk), og at her er det mye som krangler. Tror ikke de bruker standard batterier heller. Har også sett at 500 (den gamle) med den gamle filmkasetten kunne krangle litt. Var lett og dobbelt eksponere bilder.


Så mitt tips. Ønsker man en hasselblad, er 500 cm et meget godt alternativ, som ikke er så veldig dyrt.


Sitat av Mantuz Vis innlegg

En Hasselblad 501cm står høyt på listen min også ( sier ikke nei til 503cm heller, men litt for dyrt ), men får vente til jeg vet jeg får mere tid til hobbyen min.
Vis hele sitatet...