View Single Post
Som en som har observert nettdebatter, både som deltaker og som passiv lurker i snart 15 år på Internet, på ulike fora både nasjonalt og internasjonalt så er min bestemte observasjon at etter at sosiale medier gjorde sitt inntog for fullt så har meninger som bare for 10 år siden ble regnet som noen rare stampunkt fra en kjellerleilighet nærmest blitt det normale å støte borti, såpass normalisert at jeg selv må ta meg i det gang på gang og minne meg på at dette er trashy shit som verken kan backes opp med fakta, eller minst av alt er samfunnsnyttige/er verdig spalteplass. Hvordan man skal få bukt med dette problemet er så klart en vanskelig sak, men at sosiale mediers plutselige erkjennelse av at det har gått for langt er nok mer økonomisk motivert tror jeg definitivt, tatt i betraktning at sosiale medier som FAcebook, Twitter osv er så enorme i både antall mennesker og rekkevidde at ting som ikke burde spres sprer seg fortere enn ild i tørt gress. En definitiv løsning har jeg ikke, men å deplatforme dem på de store aktørene har jeg 0 problemer med. Som Vidarlo allerede har påpekt gjør høyreekstreme troll det vanskelig for en rekke stemmer som heller skulle og burde bli hørt å delta i det offentlige ordskiftet, nettopp fordi risikoen for å motta drapstrusler er så stor. De vil alltid finne nye platformer å boltre seg på og det er umulig å stoppe det, men heller at de koser seg på egenproduserte sider som uansett kun vil tiltrekke seg likesinnede mener jeg er bedre enn at de forpester og ødelegger ellers interessante debatter. Alle meninger er ikke like mye verdt!
Sist endret av equimanthorn; 14. august 2020 kl. 16:19.