View Single Post
Sitat av Molekev Vis innlegg
Er egentlig helt enig med deg.
Men hvis du gir denne trusselen til f.eks en person som er et barn, er utviklingshemmet eller er ikke-kjent med kristendom. Er ikke begge truslene like alvorlige da?
Bare leker med tanken.

Det er helt sykt hvor mye man kan slippe unna med bare man gjør det i "religionens" navn. Historisk har kristne vært verst, spesielt her i Norge. Skulle vært fengselstraff på de som omskjærer barn, avstraffer barn med vold og dyrker hat mot minioriteter. Dessverre er dette sosialt akseptert i de fleste områder der religiøse teller over 50% av befolkningen.
Vis hele sitatet...
Dette er nok et litt mer sammensatt bilde enn du fremstiller det som. Straffeloven nevner trusler flere ganger, men hva som utgjør en trussel avhenger av situasjonen. Ta §263:
§ 263. Trusler
Den som i ord eller handling truer med straffbar atferd under slike omstendigheter at trusselen er egnet til å fremkalle alvorlig frykt, straffes med bot eller fengsel inntil 1 år.
Vis hele sitatet...
Her er det tilsynelatende opplagt at det å true noen med helvetes pinsler ikke rammes av denne paragrafen, for det er ikke "egnet til å fremkalle alvorlig frykt". Men er det egentlig tilfelle? Hva om man er veldig religiøs selv? Det kommer an på hvem som truer hvem, når og hvordan. Fylliken på T-banestasjonen som roper etter tilfeldig forbipasserende at de skal lide i svovelpølen er ikke veldig skremmende. Men hva med en sektleder som fanger unge, usikre og sårbare mennesker i nettverket sitt, og så bruker religiøs hjernevasking for å kontrollere dem? Er ikke en trussel om helvetes pinsler da plutselig veldig egnet tilå fremkalle alvorlig frykt? Jeg tror det. Som alltid er det gråsoner og uklarheter og tolkninger, men som tommelfingerregel kommer du langt med "ikke vær en pikk mot andre mennesker".

Det er også fullt mulig å bli dømt for hensynsløs atferd selv om man bare forteller om religionen sin - hvis de gjør det på en tilstrekkelig syk måte:
§ 266. Hensynsløs atferd
Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd forfølger en person eller på annen måte krenker en annens fred, straffes med bot eller fengsel inntil 2 år.
Vis hele sitatet...
Dersom jeg møter deg på gata, griper tak i deg, plasserer det frådenden ansiktet mitt to centimeter unna ditt, og skriker at Jesus hater deg og at du skal brenne i helvete, for deretter følge etter deg nedover gata og utbasunere for hele verden hvilke pinsler du skal utsettes for i evighet, så ville jeg helt klart risikere straff etter overnevnte paragraf. Juling også, men det er selvsagt en annen sak. Tilsvarende kan du nok godt hinte til Frank og kjelleren hans på lovlig vis, bare du er tilstrekkelig diskret og subtil. For det er ikke bare budskapets innhold som er relevant, måten det formidles på teller også.

Det er i alle fall min oppfatning, hvordan dette vil forholde seg i praksis er noe en domstol trolig ville tatt stilling til hvis det ble aktuelt.
Sist endret av Myoxocephalus; 13. juni 2017 kl. 16:04.