View Single Post
Ja sparing er også en mulighet. Men, dette har ts drømt om siden han var en liten gutt. Det å faktisk realisere en livslang drøm mens drømmen ennå kan bidra til mye positivt i hverdagen og livet generelt er ikke en nødvendigvis en negativ ting. For en som sliter eller har slitt psykisk så kan det være ekstra viktig å sørge for positivt påfyll, selv om dette kjøpet vil koste penger over flere år så tenker jeg at det også vil motivere ts til å være mer sosial, finne likesinnede og kanskje er dette starten på livslangt vennskap med mennesker som dyrker og lever for de samme interessene ts har.

Rent økonomisk vil jeg si at det å realisere drømmen bør være en motivator til å kutte ned på unødige utgifter, og klarer ts det samtidig som det spares til bolig i BSU og på sparekonto mens han også får drive med noe han tydeligvis både elsker og er opptatt av så ser jeg ingen problemer. Han har alt nesten nedbetalt bil og campingvogn, og det betyr at fra og med neste sommer så kan han bruke det beløpet han brukte på bil og vogn til å betale mer ned på lånet eller spare de pengene til bolig.

Selv om ts får maks rente på veteranbil-lånet altså 3% så er han ferdig på 3 år med 6000 per måned.

Dvs si at ts som 23 åring kan sitte på 2 nedbetalte biler og en campingvogn samt ha 180 000 kr oppspart til bolig. Og da er han fortsatt kun 23 år. Bruker han 2 år til med knallhard sparing i samme tempo som han har nedbetalt på lån hver måned så har ts 370 000 ish til EK når han blir 25. Pluss at han et veteranbil han kan selge som sannsynligvis har steget i verdi.