View Single Post
Kirby's Avatar
Trådstarter
3
Sitat av mr_jeeje Vis innlegg
Dette høres rart ut, hvor har du det fra? "Stemmen" i hodet mitt er da mye, mye raskere enn kjeften min (som ellers er rapp nok), så om denne begrensingen i det hele tatt er reell så er den definitivt ikke universell.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett. Påstanden er ikke riktig slik den står. Det jeg prøvde å få frem er at det er stemmen som styrer tempoet og dermed holder deg igjen fra å lese raskere (forutsatt at man leser for å få med seg alle detaljer av teksten), og at å «høre» denne stemmen når du leser, er i teorien det samme som å få det samme innholdet fortalt til deg av en annen (selv om ikke det stemmer helt i praksis).
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Kalles speed reading, plukk opp en bok om det. Kompis, dog usedvanlig smart type, lærte seg dette, og sa at han leste mye raskere, og lærte like mye. Men krever trening for å holdes vedlike, han hadde visst glemt alt etter noen år. Vil anta at bare det å bruke disse teknikkene krever litt ekstra mental kapasitet, særlig i begynnelsen. Jeg tror også man mister noe av gleden ved å lese.
Vis hele sitatet...
Interessant, brukte han lang tid å lære seg det? Og var det noe spesielt han gjorde for å trene opp dette? Jeg skal definitivt lese mer om speed reading. Takk for tips.
Sitat av *pi Vis innlegg
De aller fleste leser fraser og ikke ord for ord, også når man leser i normalt tempo. Leser du ord for ord så er det ikke definert som å kunne lese ordentlig, i voksen forstand. Jeg leser med stemme i hodet uansett hvor raskt jeg leser. Skumleser jeg så skumleser også stemmen, dvs "uttaler" ordene unøyaktig, hopper over ord osv. Vil du trene på lesehastighet så tror jeg ikke det har noe for seg å trene vekk lesestemnen.
Vis hele sitatet...
Det er nok riktig at de fleste registrerer fraser/flere ord av gangen når de leser, men man må fortsatt la stemmen «uttale» ordene for at det skal oppfattes og forstås, og det er dette jeg mener med å lese ord for ord. Ideen med å frigjøre seg fra stemmen er at man kan gi fraser den samme rollen som ordene har ved vanlig lesing.
Du skriver at når du skumleser, så «uttaler» stemmen ordene unøyaktig osv., og dette er fordi det går for fort for stemmen, noe som går på bekostning av forståelse av teksten. Finnes det teknikker for å lese i skumlesingshastighet uten at det går på bekostning av forståelse av teksten? Jeg mener at det er det, og da tror jeg man må forkaste stemmen i hodet, fordi det ikke virker som den greier å holde tempoet. Hva mener du må trenes på for å øke lesehastigheten?