View Single Post
@Skepty Ble litt mye detaljer å svare på, men kan avklare litt hva jeg mener:

Nei, jeg mener ikke i det hele tatt at det kun finnes psykologer i kategorien god og dårlig, de fleste er selvsagt et sted imellom. Beklager hvis jeg uttrykte meg for spisset der. Det jeg påstår er at det i mindre grad enn man skulle tro handler om å finne en man "finner kjemien med", selv om det gjerne er slik det oppleves for klienten. Det er i hovedsak egenskaper ved terapauten som gir en god allianse og i mindre grad om den aktuelle terapauter matcher bra med den aktuelle klienten. Jeg skal selvsagt ikke påstå at dette ikke er en faktor i det hele tatt, men i mindre grad enn man gjerne tror. Så når du sier at de fleste møter en gjennomsnittlig god psykolog så er jeg enig. Men jeg påstår at en gjennomsnittlig god psykolog vil være gjennomsnittlig god for de aller fleste klienter, ikke kjempegod for noen og elendig for andre.

Jeg mener på ingen måte at det er medfødt og permanente egenskaper. Det kan helt sikkert trenes, og nettopp derfor er det viktig å finne ut hva som gjør gode psykologer gode. Hva er det de faktisk gjør som gjør at de får en god relasjon med vidt ulike klienter.

Når jeg sier "uavhengig av terapiform" så mente jeg ikke at man kan sammenligne terapautrelasjonen direkte mellom to behandlere med ulik metode. Jeg mente at relasjonen er viktigere enn hvilken metode man benytter i mange tilfeller, noe jeg får inntrykk av at du også mener. Men man kan forske på hva som skaper god terapautisk allianse. Det er selvsagt vanskelig å kontrollere tredjevariabler, men med et tilstrekkelig utvalg og så like grupper som mulig så går det jo an å si noe om det. Det er åpenbart ikke den enkleste vitenskapen å gjøre kontrollerte studier på, men det er vel bedre enn synsing.

Beklager hvis du ikke synest kildene mine er gode nok, men du slår jo fast ting ganske bastant uten noen kilder da. Som at det ikke er store variasjoner i erfarne psykologers evne til å bygge relasjoner, og at behandlingsutfall som helhet i større grad kan forklares av klientvariabler.

@Relevant Jeg tok for gitt at det var DIN diagnose og ditt og datt han ringte deg om. Hvis ikke er det jo overhodet ikke normalt.
Sist endret av *pi; 20. mars 2019 kl. 23:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.