View Single Post
Trist tråde og det får meg til å tenke på hvor selvdestruktive vi mennesker kan være. Ts jeg håper du klarer å stå i det nå. Tenk over hva du virkelig ønsker deg i livet. Ikke materielt men alt ellers. Gode venner, kjæreste, barn og kanskje barnebarn? Ting som virkelig betyr noe. Du skal også ha et godt liv og du skal også ha drømmer. For å nå det du egentlig vil så må du velge bort rusen før rusen velger bort deg.

En tidligere bekjent var i samme situasjon og skulle også ta den helt ut før han ble innlagt og nykter. Den "festen" førte til nye fester og det avrusningsoppholdet forsvant i tåka og ble aldri gjennomført fordi han var på makkakjøret i flere uker i strekk til pengene tok slutt. Han møtte aldri opp engang til avrusning.

Husker jeg prata med ham om dette når han var nykter etter bingefesten. Da forklarte han at han alltid skapte seg utveier som en slags ventil i tilfelle han ikke skulle nå sine mål. Det var egentlig ikke bevist men mer ubevist. Han trodde han hadde valgt nåla på festen for å gi seg en ventil, om han ikke klarte å bli rusfri så var jo ikke det noe rart, han som tross alt brukte sprøyte kort tid før avrusning.

Det var siste samtale jeg hadde med ham. Han forsvant stadig lengre ut i rusen og kuttet ut sin gamle gjeng og tror også at bruken endret seg til whatever som var mulig å få tak i. Han holdt ut i nesten to år før han "avsluttet sin karriere" med overdose og begravelse.

Har så mange ganget tenkt over den samtalen, hvordan en som er så bevist på seg selv og sine tanke/handlingsmønstre likevel klarte å kjøre livet sitt i grus selv om han egentlig ikke ville det. Alt han ville var å unngå å føle seg mislykket. Han var redd for å ikke klare å bli nykter, og endte opp med å velge å aldri bli nykter for å unngå nederlagsfølelsen. Og det valget kostet ham livet.

Ts du er på behandling, det er nå du kan gjøre smarte valg som gir deg du virkelig ønsker i livet. Men da må du faktisk velge så stå i behandlingen og ikke skrive deg ut eller stikke av for å sette den sprøyta du lengter etter. Du stopper jo ikke å lengte etter sprøyta om du går ut for å ta en. Straks peaken er over vil du føle suget etter neste sprøyte og dette vet du jo selv også. Snakk med noen der du er om hva du føler og tenker og be om mer hjelp, få avledning og fokuser på alt annet enn rusen.

@annveig Kast hardwaren. I andre tråder så ser jeg du forsøker å endre deg og dine vaner. At du samtidig skaffer deg en eske med sprøyter gjør at jeg trekker paralleller til dette med ventilen. Du sier du ønsker å satse på kjærligheten men at du da må være nykter fordi han ikke aksepterer rus. Samtidig så skaffer du en hel eske med sprøyter. Sleng de sprøytene før fristelsen blir for stor. Du vet jo selv hva slags faenskap suget etter rus kan være, og det uten at du har skutt tidligere. Du trenger ikke skaffe deg et ennå større problem. Våg å gå all-in nykter i dette forholdet. Du risikerer å bli skuffet, du kan oppleve svik eller det kan gå kjempebra. Det vet vi ikke. Men om du velger nåla så vil du aldri få vite hva som kunne blitt.