View Single Post
Sitat av jacksonv Vis innlegg
Hvorfor trenger jeg en norsk artikkel til å forklare hva ett latinsk uttrykk betyr? Vet du hva ordene vi diskuterer betyr? Eller mer, vet du hva rettsprinsipp vi diskuterer? Og hvis du viste hva du snakket om ville du ikke bedt med om kilder ville du?
Vis hele sitatet...
Jo, når du skal overbevise noen om at du har rett, så er det nettopp en kilde du må hoste opp. Til nå har du kun postet kilder som bekrefter vår versjon. Hvis du ikke poster en kilde som viser at du har rett, så går jeg ut fra at det er fordi det ikke finnes en kilde som sier at du har rett. Og det betyr muligens at du ikke har rett.


Conviction for murder in the absence of a body is possible. Historically, cases of this type have been hard to prove, forcing the prosecution to rely on other kinds of evidence, usually circumstantial. Modern developments in forensic science have made it less likely that such an act will go unpunished.[1]
Vis hele sitatet...
Jeg prøver igjen: Forklar hvordan dette avsnittet, som du poster, betyr at man må ha et lik for å dømmes for mord. Slik jeg leser det betyr det det motsatte. Gi meg gjerne din oversettelse.


Ang latinen så betyr habeas corpus "you may have the body", og henviser til hvorvidt myndighetene har tillatelse til å holde noen fysisk (kroppen er altså en levende kropp) fengslet. Dette skal retten avgjøre, for å unngå vilkårlig fengsling.

Jeg lover å legge meg langflat og unnskylde dersom du finner en kilde som sier at habeus corpus betyr at man ikke kan dømmes for drap uten et lik.

Sitat av jacksonv Vis innlegg
Så rettsprinsipper til side? Du mener man kan dømmes for mord på lik som ikke er funnet? .
Vis hele sitatet...
Nei, ingen rettsprinsipper til side. Et mord må bevises, og hverken et lik eller et tilfelig vitneutsagn vil i seg selv være nok til det. Om jeg mener man kan dømmes for mord der liket ikke er funnet? Ja, det finnes det en hel mengde eksempler på faktisk. Akkurat som det finnes en mengde eksempler på mordsaker der man har et lik, som ender med frifinnelse på bevisets stilling. Det er ikke min mening g, det er sånn det er.

"For dum for internett", seriøst? Nedlatende?
Sist endret av entropi; 11. juli 2016 kl. 20:21.