View Single Post
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Ser det er litt ulike teorier her, men ingen omhandler selve drapshandlingen. Det går derimot på å kvitte seg med liket. Det er en rekke helt talentløse forslag. Blant annet at man skal gjemme liket i en myr, og la denne gjøre jobben. I en myr eksisterer det nær sagt ikke oksygen, noe som stopper forråtnelsesprosessen. Det vil altså være mer som å legge liket i en fryser, enn å faktisk bli kvitt det.
Vis hele sitatet...
Poenget med myrer, fjellskrenter og sånn er vel mer for at det skal se ut som en ulykke enn at liket skal forsvinne.

Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Når det gjelder det siste driver jeg faktisk med et lite prosjekt, som jeg vurderer å dele her ettterhvert for tilbakemeldinger.
Vis hele sitatet...
Eeeeh?

Sitat av jacksonv Vis innlegg
Jeg har ikke snøring? Du kan ikke si at noen er drept hvis du ikke har en død kropp å vise til, eller i våre dager, spor av en død kropp.
Vis hele sitatet...
OK, så hvis du har ti vitner, tilståelse og det blir filmet, så er det fortsatt ikke som en mordsak å regne?

La meg rett og slett oversette sitatet ditt for deg:
Conviction for murder in the absence of a body is possible. Historically, cases of this type have been hard to prove, forcing the prosecution to rely on other kinds of evidence, usually circumstantial. Modern developments in forensic science have made it less likely that such an act will go unpunished.
Vis hele sitatet...
"Dom for mord i fravær av et lik er mulig. Historisk sett har disse sakene vært vanskelige å bevise, da de tvinger påtalemyndighetene til å stole på andre former for bevis, vanligvis indisier. Moderne utvikling innen rettsmedisin har gjort det mindre sannsynlig at slike gjerninger går ustraffet."

Ut fra dette leser du at man ikke kan dømmes for mord uten et lik.

Her er en norsk wikipediaartikkel som forklarer hva habeas corpus betyr, hvis det er enklere:

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Habeas_corpus

Det går kort fortalt ut på at man har rett til å fremstilles for en domstol innen en viss tidsramme etter man er pågrepet (i levende tilstand) hvis man skal kunne holdes varetektsfengslet (fortsatt i levende tilstand). Hvis ikke skal man slippes fri (fortrinnsvis levende).
Sist endret av entropi; 11. juli 2016 kl. 16:48.