View Single Post
Det eneste overraskende her, er at noen blir overrasket...

Men jeg skulle gjerne også hatt noe info ang. lovligheten av så omfattende ødeleggelser som ofte finner sted under razzia. Én ting er brukt brukerutstyr; det tar jeg for gitt at de har hjemmel til å destruere. At de kunne tatt det med og fraksjonert det forskriftsmessig, er en annen. En tredje sak er hvordan et urovekkende antall troverdige kilder oppgir å ha fått sine leiligheter totalt rasert av Politiet under husundersøkelse. At de kan rettferdiggjøre enkelte inngrep ut ifra omstendighetene, er jeg helt sikker på. Jeg sikter til knusing av toalettsisterner, møbler osv. på en måte som åpenbart ikke er nødvendig eller hensiktsmessig mtp. handlingens formål, nemlig å finne narkotika. Jeg nekter å tro at den mest effektive metoden å undersøke en leilighet på, resulterer i noe som ser ut som en krigssone. Det kan umulig være noen god politifaglig grunn til å snu en sofa opp-ned og flytte den til et annet rom før den splintres. Å hive nøye oppstilte (og møysommelig malte) miniatyrfigurer utover for så å knuse dem under tjenestestøvlene. virker unødbendig, spesielt hvis de har hund. Og når først en tredjedel er knust, hvorfor ikke alle?

Jeg har også lenge ment at dette er noe avisene burde ta tak i; dessverre er nok ofrene som regel i en slik posisjon at presseomtale og -avbildning er uaktuelt. Dette føyer seg for øvrig inn i rekken av sjofle ting Politiet gjør når de har lyst. Jeg kan godt se for meg at det var en hevn for at du ikke samarbeidet. Jeg tipper at mer medgjørlige "klienter" samt småbrukere generelt slipper ødeleggelse av en så total art som diskuteres her.