View Single Post
Trådstarter
51
All right folkens, så vi har besluttet å gi en "siste sjanse" til disse menneskene i form av å skrive et brev til dem. Brevet vil vi overlevere i dag eller i morgen. Grunnen til at vi velger dette er for å ha vårt på det rene hva angår en vennlig tilnærming til problemet. Vi vil gjerne fremstå som konstruktive og positive, i kontrast til dem, og som jo også er sant, i og med at vi har pratet med dem gjentatte ganger og de i det store har ignorert dette.

Det er mange som foreslår å gå til Mattilsynet (hvilket også noen andre naboer har gjort, men ikke vi). Grunnen til at dette ikke er aktuelt for oss er fordi Mattilsynet ikke er rette instans - de har med dyrevelferd å gjøre, mens denne saken dreier seg om min velferd. Hvordan akkurat disse hundene har det bryr meg midt i ryggen, og av problemer i verden er det nok å ta av til at dette blir min kampsak. At jeg skal ha en helt alminnelig ro som er å forvente er noe annet. Selvsagt kan det hende at det er dyrevelferdsmessige årsaker til støyen, men det er vitterlig ikke mitt ansvar å bringe klarhet i - det er naboens ansvar å oppføre seg sivilisert og det er hele problemstillingen.

Planen er at vi sender vårt forhåpentligvis velformulerte og fortsatt konstruktive brev til dem nå, med en frist om at de må gi lyd fra seg innen en uke. Dersom de gjør det må det være fordi de ønsker en reell løsning, altså at våre interesser ivaretas slik som deres, ikke bare at "vi må skjerpe oss og det er normalt med hunder" (dette er jo første gang vi har sett en hund!). Dersom de ikke svarer eller ikke ønsker videre dialog vil vi gå rettens vei, og sannsynligvis kjøre saken for forliksrådet, aller helst med en påstand om frafall av retten til hundehold dersom loven hjemler dette (det har jeg tenkt å overlate til en lovens mann eller dame å finne ut). I så fall er det eneste viktige at våre interesser seirer, og vår samarbeidsvilje er dermed ikke lenger tilstede. Sånn på siden synes jeg det er helt fascinerende at folk ikke responderer når man gjør seg selv sårbar ved å fortelle dem at de plager en, samtidig som en er veldig på tilbudssiden hva angår kompromisser, å hjelpe til med løsninger og hva det måtte være ellers. Fuck det liksom.

Uansett trenger dere ikke advare meg om at naboforholdet nok vil ta en liten støyt som følge av dette, men dette står sammen med velferden til hundene deres ikke helt øverst på listen over ting jeg bryr meg om på dager som slutter på -dag. Jeg mistenker at det bor en del konfliktsky mennesker rundt oss som vil være helt ok takknemlige dersom saken løses på våre premisser.

Takk nok en gang for alles innspill, det har vært veldig nyttig å se skjæringspunktene blant meningene som er blitt presentert her og det har vært et godt hjelpemiddel i utformingen av min strategi. Ha en god dag!