View Single Post
Sitat av Restyle Vis innlegg
Problemet er at ufattelig mange stjeler, og oddsen er relativt mye større dersom en har sekk. Dette er et fenomen jeg er veldig godt vannt til, ettersom jeg selv jobber i butikk, og det er ikke få personer vi mistenker for butikktyveri, og som senere (etter å ha skjekket kamera) har vist seg å ha putta litt ekstra i sekken.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg hadde vært butikktyv ville jeg ikke ha brukt sekk, nettopp fordi man kunne forvente at de butikkansatte fulgte ekstra godt med. Så den oddsen ville jeg ha vært forsiktig med. Da mistenker dere unødvendig mange med sekk, samtidig som mange uten sekk sannsynligvis rundstjeler dere. Se heller etter andre ting - adferd, bekledning, rus mm. Enhver som jobber i butikk bør få slik opplæring.

Jeg ville overhodet ikke forholdt meg til en plakat hvor det står at sekk og lignende ikke var tillatt, fordi dette er en innskjerpelse i forhold til vanlig norsk lov. En butikk hvor allmenheten har adgang er å anse som et offentlig sted, selv om det er i privat eie.

Dersom noen ville avkrevd å få se gjennom mine personlige eiendeler, ville jeg sagt nei av prinsipp. Jeg legger til at jeg selvfølgelig aldri stjeler i butikker.

Som butikkansatt, eier, vekter - er det ganske bestemte spilleregler som må følges for å ikke selv havne på feil side av loven. De kan mistenke noen så mye de vil, men det er dessverre ikke nok. Ingen kan holdes tilbake på mistanke, med mindre man har politimyndighet.

Har man derimot håndfaste bevis, og det er gjort en kriminell gjerning som gir en strafferamme på mer enn 6 mnd, kan man pågripe en person på fersk gjerning eller på bakgrunn av ferske spor (videopptak). Når en person er pågrepet på denne måten, har man ikke lov til å ransake noen (med mindre det gjelder nødrett/nødverge, for å ta fra noen våpen eller lignende). Igjen skal man varsle politiet, som foretar den nødvendige ransakelse etter tyvegods. Det er videre bare politiet som kan kreve å få personalia. En som beviselig har stjålet, kan dog velge å samarbeide og gi tillatelse til både tømming av lommer og sekk. Det anbefaler jeg. Da jeg jobbet i bransjen hadde jeg bare ett tilfelle hvor vedkommende nektet å samarbeide, og han ble behandlet litt hardt av politiet.

Før naskerigrensen ble øket, var det faktisk tilstrekkelig for en butikktyv å levere tilbake det de hadde nasket, og så få kreve å gå. Grunnlaget for sivil pågripelse etter straffeprosessloven falt bort i det øyeblikket varen ble levert tilbake.

Jeg drøftet dette, og andre butikktyveriforhold, med en bekjent som er sjef for en stor ICA-fillial. Han var godt kjent med reglene, men valgte ofte å gå ut over sine fullmakter (og selv bryte loven). Han hadde satt av et beløp på 50.000 til å betale den eventuelle boten han eller sine ansatte fikk, som en følge av dette. Ganske drøyt, men han mente at dette var eneste måten å få bukt med problemet på, fordi reglene var for tyverivennlige.

Så til trådstarter - bær sekken din i butikken med stolthet. Hvis noen i kassa ønsker å se i sekken din, må du gjerne spørre: "Hvorfor det? Med hvilken rett?" - hvis du for en gangs skyld ikke ønsker at fremmede skal snoke i dine saker. Og så kan du vurdere å finne deg en seriøs butikk, som ikke automatisk mistenker alle kundene sine for å være butikktyver.

I 2004 ble det stålet for ca 4 MRD ifm varehandel (svinn på 1,38%). Dette fordelte seg på 1,7 MRD i butikktyveri og 1,3 MRD tyveri fra egne ansatte. I tillegg kommer "kompispriser" og underslag. Tenk på det neste gang du ser en slik plakat. Den som har hengt opp plakaten er med andre ord nesten like mistenkt som en gjennomsnittlig kunde, basert på statistikken.