View Single Post
Hvilken:
Sjarmen med tarmen av Giulia Enders

Hva:
«En sjeldent informativ og underholdende bok om fordøyelsen vår!
1,7 millioner solgte i Tyskland - utgis i 36 land. Nå 70 000 i Norge!

Mat er ikke bare kalorier og næringsinnhold. Mat er viktig også når det gjelder hva den forsyner tarmen med av bakterier. Ny forskning avdekker forbløffende sammenhenger mellom tarmen og resten av kroppen: Ubalanse i bakteriefloraen kan blant annet føre til oppblåsthet og smerter, overvekt, depresjon, allergi, intoleranse og Alzheimer. For å føle oss vel, ha god helse og balanse i kropp og sinn må vi med andre ord ta vare på tarmen vår. I denne sjarmerende boka kan du lese:

Alt om fordøyelse, dovaner og matens virkning i kroppen ABC om bæsj Bakteriene våre og hva de betyr for helsen Mange gode råd om hvordan du blir venn med tarmen din
Forfatteren, Giulia Enders, er en ung tysk forsker og medisinstudent som selv fikk noen underlige sår hun ikke ble kvitt med hudbehandling, og som ingen leger fant årsaken til. Til slutt tok hun saken i egne hender, fant ut at hun faktisk hadde en tarmsykdom, la om kostholdet og ble frisk. Les mer om hennes oppsiktsvekkende historie i denne usedvanlige boka om et av våre mest undervurderte organer.»


Sakset herfra.

Hvorfor:
Tror jeg leste en positiv anmeldelse i Aftenposten, samt har hørt om den fra flere andre steder, blant annet fra Kristopher Schau i Krisemøte.

Hvordan:
Jeg syns dette var en relativt underholdende og lærerik bok, men syns starten var bedre enn slutten, av en eller annen grunn. Hvis man liker finurlige fakta og er generelt nysgjerrig er denne boka absolutt å anbefale.

––––––––––––––––––––––––––

Hvilken:
Hemmeligheten. Slik lever du godt - lenge. av Wasim Zahid

Hva:
«Hva skal du spise, hvordan skal du trene og hvilken livsstil fører til et godt liv? Som lege vet Wasim Zahid hva som gjør nordmenn friske og fornøyde, og hva som gjør pasienter syke. I denne boka gir han gode råd om hvordan vi bør leve. Wasim Zahid har selv lagt om livsstilen og gått ned 25 kilo, han vet hva som skal til. For å inspirere oss forteller han om menneskene som lever lengst i verden, de som bor i såkalte «blå soner». Han går også gjennom oppdatert forskning på hva som gir oss god helse, og hva som leder til sykdom. Det dreier seg ikke bare om trening og kosthold, men også hvordan vi lever med hverandre og hva vi fyller livet vårt med.

Det er aldri for sent å leve sunnere, du kan begynne i dag. Spis godt, stress mindre, beveg deg mer og elsk mer. Så enkelt og så vanskelig. Med denne boka får du det til!»


Sakset herfra.

Hvorfor:
Husker ikke hvor jeg hørte om den, men kan ha vært på P3morgen, ev. Twitter hvor Wasim er aktiv. Jeg ble hvert fall nysgjerrig nok til å lese den.

Hvordan:
Dette er en interessant bok som virker godt begrunnet i vitenskapen, og den gir på sett og vis leseren en oppskrift på hvordan man i teorien kan leve lenger. På én måte liker jeg at han er ganske bastant når det gjelder kosthold-/treningsrådene, men på sistnevnte er det jo helt sikkert mange veier til målet. Et budskap som går igjen i boka er uansett «alt med måte».

Jeg tror dette er en bok som kan være en øyeåpner for folk som ikke lever spesielt sunt på det ene eller andre viset fra før. Selv har jeg allerede begynt å spise flere vegetariske retter.