View Single Post
Hvilken
"Surely you're joking Mr. Feynman" av Richard P Feynman, gjennom opptak gjort av en bandkamerat(?).

Hva
Richard Feynman vant nobelprisen i fysikk, uten å egentlig ville ha den, og var en eksentriker av rang. Man skulle tro en teoretisk fysiker med nobelpris og var med på å lage atombomben var en traust og kjedelig kar, men au contraire! I boken forteller Feynman om hans påfunn, eventyrlyst og situasjonene samt berikelsene det ga livet å være en nysgjerrig og egen karakter som ikke føyde seg til konformitet.

Hvorfor
Nobelprisvinner, og god foredragsholder i det lille jeg hadde sett, samt at jeg tror det var BomberMan som tipset meg når jeg var på utkikk etter lesestoff.

Hvordan
Feynman forteller om sine eskapader i en muntlig tone, med noe teknisk informasjon i ny og ne som for interessert i matematikk og fysikk vil gi noen kjente og ukjente elementer. Mye viktigere er det at man her får innsikt i hvordan en person med høy intelligens angriper problemer på sin helt egne måte, og man misser i så måte noe av metodikken han gjorde annerledes, men det er ikke så viktig. Uansett et meget underholdende innblikk i hans liv og hans utforskelse av fysikk, matematikk, kvinner, alkohol, musikk, kunst, hallusinering, generell vitenskapelig metodikk og problemer med noen av våre samfunnsstrukturer.