View Single Post
Hvilken: "The Arabs: A History" av Eugene Rogan

Hva: En bok om arabernes historie fra begynnelsen av Det osmanske rikets ekspansjon, og frem til i dag.

Hvorfor: Som nesten alltid: Jeg har sett eller lest om boken i en eller annen sammenheng, og den appellerte til meg.

Hvordan: Boken fremstår i utgangspunktet rimelig bra, men etterhvert legger man merke til enkelte ting som trekker inntrykket av boken litt ned. Det aller tydeligste av disse momentene, er beskrivelsen av Israel-Palestina-konflikten, hvor det ikke levnes noen tvil om at forfatteren har sterke antipatier mot Israel, mens de palestinske ugjerningene nesten konsekvent glattes over, unnskyldes eller ignoreres. Rogan må selvsagt få ha de politiske oppfatningene han har, og det ville ikke gjort saken det spor bedre om de var motsatt rettet, men dette skal være et historisk verk. Og historiske verk bør i høyeste grad være objektive og balanserte. Til tider blir dette så ille at det nærmest glir over i ren polemikk.

Et mindre tydelig moment, er at en god del ting som kaster et litt mindre flatterende lys over arabiske affærer er utelatt. Eksempler er Den tripolitanske krig og opptakten til den, den omfattende arabiske slavehandelen med svarte afrikanske slaver (at de tok europeiske slaver er derimot så vidt nevnt ved et par anledninger) og stormuftien av Jerusalems tette samarbeid med nazistene. Nå må det sies at ethvert historisk verk er nødt til å utelate ting for å ikke bli uhåndterlig omfattende, men dette er viktige historiske momenter som jeg synes bør med. En kyniker vil nok også kunne anse det som noe tendensiøst om mange slike ting utelates.

Ellers er kvaliteten på boken god. Den er selvsagt svært informativ og klarer å balansere det å hoppe fra region til region og å hoppe frem og tilbake i tid uten at det blir forvirrende eller usammenhengende. Totalt sett absolutt verdt å lese.
Sist endret av Provo; 21. oktober 2015 kl. 17:00.